"Meillä saattas olla ihan kuollu luokka" : Koulunuorisotyön vaikutus kouluviihtyvyyteen
Kukkonen, Sini (2011)
Kukkonen, Sini
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315245
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan koulunuorisotyön vaikutuksia kouluviihtyvyyden näkökulmasta. Vaikka koulunuorisotyö on kasvava ja vahvistuva nuorisotyön muoto, ei siitä löydy vielä paljoakaan tutkimustietoa. Koulunuorisotyötä ja sen kokeiluiden tuloksia tutkitaan jatkuvasti enemmän ja tietoa alkaa karttua. Kuitenkaan sen vaikutusta kouluviihtyvyyteen ei ole aiemmin tutkittu.
Opinnäytetyön tutkimusosuus on toteutettu teemahaastattelututkimuksen menetelmin. Tutkimusta varten haastateltiin alakoulun oppilaita ja opettajia. Kyseisessä koulussa koulunuorisotyötä on tehty säännöllisesti useamman vuoden ajan. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ja tuoda esiin koulunuorisotyön mahdolliset vaikutukset kouluviihtyvyyteen.
Tuloksista nousee esiin koulunuorisotyön tarve ja jo toteutetun työn positiiviset vaikutukset oppilaiden kouluviihtyvyyteen. Luokan positiivisen ilmapiirin ja yhteenkuuluvuuden tunteen lisäämisellä on saatu aikaan positiivista muutosta oppilaiden viihtyvyydessä. Luokan sisäisten sosiaalisten ongelmien vähetessä on myös saatu apua opettajien työssä jaksamiseen.
Matalan kynnyksen aikuisuus on tuonut koulunuorisotyöntekijälle tilaisuuden kuulla oppilaita paremmin. Oppilaat mieltävät nuorisotyöntekijälle puhumisen helpommaksi kuin opettajalle. Näin ollen itävät ongelmat on saatu tietoon aiemmin ja niihin on pystytty puuttumaan tehokkaammin sekä niiden ennaltaehkäisy on helpottunut.
Opinnäytetyön tulokset tukevat ennakkokäsitystä koulunuorisotyön merkittävyydestä ja vaikutusmahdollisuuksista. Työ on suunnattu kaikille koulunuorisotyöstä kiinnostuneille ja aiheen parissa työskenteleville. Opinnäytetyön tuloksista nousevat esille keskeisimmät koulunuorisotyön vaikutusmahdollisuudet koulumaailmassa.
Opinnäytetyön tutkimusosuus on toteutettu teemahaastattelututkimuksen menetelmin. Tutkimusta varten haastateltiin alakoulun oppilaita ja opettajia. Kyseisessä koulussa koulunuorisotyötä on tehty säännöllisesti useamman vuoden ajan. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ja tuoda esiin koulunuorisotyön mahdolliset vaikutukset kouluviihtyvyyteen.
Tuloksista nousee esiin koulunuorisotyön tarve ja jo toteutetun työn positiiviset vaikutukset oppilaiden kouluviihtyvyyteen. Luokan positiivisen ilmapiirin ja yhteenkuuluvuuden tunteen lisäämisellä on saatu aikaan positiivista muutosta oppilaiden viihtyvyydessä. Luokan sisäisten sosiaalisten ongelmien vähetessä on myös saatu apua opettajien työssä jaksamiseen.
Matalan kynnyksen aikuisuus on tuonut koulunuorisotyöntekijälle tilaisuuden kuulla oppilaita paremmin. Oppilaat mieltävät nuorisotyöntekijälle puhumisen helpommaksi kuin opettajalle. Näin ollen itävät ongelmat on saatu tietoon aiemmin ja niihin on pystytty puuttumaan tehokkaammin sekä niiden ennaltaehkäisy on helpottunut.
Opinnäytetyön tulokset tukevat ennakkokäsitystä koulunuorisotyön merkittävyydestä ja vaikutusmahdollisuuksista. Työ on suunnattu kaikille koulunuorisotyöstä kiinnostuneille ja aiheen parissa työskenteleville. Opinnäytetyön tuloksista nousevat esille keskeisimmät koulunuorisotyön vaikutusmahdollisuudet koulumaailmassa.