Osallisuus ja yhteisöllisyys lasten hyvinvoinnin lisääjinä sijaishuollossa
Lammasaitta, Heini-Mari (2011)
Lammasaitta, Heini-Mari
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315226
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on löytää lasten osallisuutta ja yhteisöllisyyttä lisääviä toimintamalleja lasten hyvinvoinnin lisäämiseksi yksityisessä sijaishuoltopaikassa. Kirjoitan näkyväksi jo olemassa olevia lasta osallistavia käytänteitä yksityisessä lastensuojelulaitoksessa. Osallisuuden lisäämistä olen lähtenyt pohtimaan lapsilähtöisen työotteen kautta ja peilannut laitoksemme toimintatapoja osallisuuden portaisiin. Osallisuuden lisääminen synnyttää yhteisöllisyyttä, joten yhteisöllisyys kulkee vahvasti työssäni mukana. Osallisuuden ja yhteisöllisyyden lisääminen lastensuojelulaitoksessa, auttaa lasta voimaan paremmin.
Osallisuuden lisäämistä olen lähtenyt pohtimaan lapsi suhteessa itseensä ja yhteisöönsä –näkökulmista. Lapsen osallistuminen omiin asioihin on tärkeää ja tämän opinnäytetyön myötä on ryhmäkotiimme tullut joitakin osallisuutta tukevia uusia toimintamalleja. Myös lapsen osallistaminen suhteessa yhteisöönsä on tärkeää lapsen hyvinvoinnin kannalta, tähän seikkaan olen ehdottanut, että laitoksessamme aloitettaisiin talon yhteiset illat. Talon yhteisen illan puolesta puhuu vahvasti positiivisen psykologian teoria yhteisesti koetusta ilosta. Positiivisen psykologian teoria yhdessä koetusta ilosta tuo paljon kaivattua piristystä sijaishuollon arkeen.
Lasten osallisuuden lisääminen on tällä hetkellä hyvin ajankohtaista, myös laki velvoittaa huomioimaan tarkasti lasten osallisuuden toteutumisen. Lisäämällä osallisuutta lapset tulevat tietoiseksi omasta elämän tilanteestaan ja joutuvat pohtimaan lähi- ja pitkänajan tavoitteita itselleen. Ohjaajan roolia on tärkeä pohtia myös osallisuuden ja yhteisöllisyyden mahdollistajana. Ohjaajan lapsilähtöinen työote edesauttaa lapsen oikeuksien toteutumisessa.
Osallisuuden lisäämistä olen lähtenyt pohtimaan lapsi suhteessa itseensä ja yhteisöönsä –näkökulmista. Lapsen osallistuminen omiin asioihin on tärkeää ja tämän opinnäytetyön myötä on ryhmäkotiimme tullut joitakin osallisuutta tukevia uusia toimintamalleja. Myös lapsen osallistaminen suhteessa yhteisöönsä on tärkeää lapsen hyvinvoinnin kannalta, tähän seikkaan olen ehdottanut, että laitoksessamme aloitettaisiin talon yhteiset illat. Talon yhteisen illan puolesta puhuu vahvasti positiivisen psykologian teoria yhteisesti koetusta ilosta. Positiivisen psykologian teoria yhdessä koetusta ilosta tuo paljon kaivattua piristystä sijaishuollon arkeen.
Lasten osallisuuden lisääminen on tällä hetkellä hyvin ajankohtaista, myös laki velvoittaa huomioimaan tarkasti lasten osallisuuden toteutumisen. Lisäämällä osallisuutta lapset tulevat tietoiseksi omasta elämän tilanteestaan ja joutuvat pohtimaan lähi- ja pitkänajan tavoitteita itselleen. Ohjaajan roolia on tärkeä pohtia myös osallisuuden ja yhteisöllisyyden mahdollistajana. Ohjaajan lapsilähtöinen työote edesauttaa lapsen oikeuksien toteutumisessa.