Asiakastyytyväisyys palvelukoti Kivitaskussa
Peltola, Johanna (2011)
Peltola, Johanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315222
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää palvelukoti Kivitaskun asiakkaiden tyytyväi-syyttä saamaansa hoitoon ja huomioiduksi tulemiseen. Palvelukoti tarjoaa kodinomaisen elinympäristön vanhuksille, kehitysvammaisille, mielenterveyskuntoutujille ja muille pitkäaikaissairaille. Tutkimusaihe on työelämälähtöinen, Kivitaskussa ei ole aiemmin tehty asiakastyytyväisyyskyselyä ja toiveena oli, että heidän asiakkaiden tyytyväisyyttä tutkitaan.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla Kivitaskun asiakkaita keväällä 2011. Haastateltavat asuivat tehostetussa palveluasumisessa ja kaikki olivat ikääntyneitä. Vastaajia oli 20, heistä naisia 14 ja miehiä kuusi. Tutkimukseen osallistuminen oli vapaaehtoista ja haastateltavat valikoituivat sen perusteella, että heidän piti ymmärtää kysymykset ja pystyä vastaamaan. Aineisto käsiteltiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tämän tutkimuksen tuloksissa tuli esille, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä palve-lukoti Kivitaskuun. Asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa hoitoon ja kohteluun. Itse-määräämisoikeus toteutuu Kivitaskussa hyvin ja apua saa sitä tarvitessa. Haastatteluissa tuli ilmi, että asiakkaat tiedostavat henkilökunnan kiireen ja jotkut kokivat, että hoitajilla ei ole tarpeeksi aikaa kuunnella. Asiakkaat kaipaavat aitoa läsnäoloa hoitotilanteissa.
Ikääntyneen ihmisen hoidossa oleellista on arvostava kohtelu, oikeus hyvään hoitoon ja itsemääräämisoikeuteen. Hoito on yhteistyötä asiakkaan, hoitohenkilöstön ja palvelukodin muun henkilökunnan kanssa ja kaikkien vastuulla on hoidon onnistuminen. Asiakas tulee ottaa hoitoon mukaan kokonaisvaltaisesti ja hoitajan tulee olla aidosti läsnä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla Kivitaskun asiakkaita keväällä 2011. Haastateltavat asuivat tehostetussa palveluasumisessa ja kaikki olivat ikääntyneitä. Vastaajia oli 20, heistä naisia 14 ja miehiä kuusi. Tutkimukseen osallistuminen oli vapaaehtoista ja haastateltavat valikoituivat sen perusteella, että heidän piti ymmärtää kysymykset ja pystyä vastaamaan. Aineisto käsiteltiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tämän tutkimuksen tuloksissa tuli esille, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä palve-lukoti Kivitaskuun. Asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa hoitoon ja kohteluun. Itse-määräämisoikeus toteutuu Kivitaskussa hyvin ja apua saa sitä tarvitessa. Haastatteluissa tuli ilmi, että asiakkaat tiedostavat henkilökunnan kiireen ja jotkut kokivat, että hoitajilla ei ole tarpeeksi aikaa kuunnella. Asiakkaat kaipaavat aitoa läsnäoloa hoitotilanteissa.
Ikääntyneen ihmisen hoidossa oleellista on arvostava kohtelu, oikeus hyvään hoitoon ja itsemääräämisoikeuteen. Hoito on yhteistyötä asiakkaan, hoitohenkilöstön ja palvelukodin muun henkilökunnan kanssa ja kaikkien vastuulla on hoidon onnistuminen. Asiakas tulee ottaa hoitoon mukaan kokonaisvaltaisesti ja hoitajan tulee olla aidosti läsnä.