Asiantuntijapalvelujen markkinointi : Lääkealan koulutuspalvelujen kysyntä sosiaali- ja terveydenhoitoalan oppilaitoksissa
Junttonen, Saana (2011)
Junttonen, Saana
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315199
Tiivistelmä
Tutkimuksella avattiin asiantuntijapalvelumarkkinoiden rakennetta hankkeistajayritys ajPharma Oy:lle. Tutkimuksen fokus oli asiantuntijaorganisaatioiden ja koulutuspalvelujen markkinoinnissa. Tutkimuksessa käsitellään lääkealan koulutusmarkkinoita, asiantuntijapalvelujen markkinointia ja koulutustilaisuuden järjestämistä. Tavoitteena oli lisätä ajPharma Oy:n tietämystä markkinoista. Tarkoituksena oli kartoittaa yrityksen tarjoamien koulutuspalvelujen kysyntää suomalaisissa sosiaali- ja terveydenhoitoalan oppilaitoksissa.
Yrityksen tarjoamien lääkealan koulutuspalvelujen kysyntää mitattiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella. Kysely toteutettiin kahdessa muodossa, kirjeitse ja sähköisesti. Tutkimuksen kohteena olivat koulutusohjelmien opetussisällöstä vastaavat henkilöt ja heidän edustamansa oppilaitokset.
Kyselyllä lähestyttiin 92 koulutus- ja suuntautumisvaihtoehtojohtajaa. Kysely lähetettiin 27 oppilaitokseen. Vastaajista 2/3 edusti ammattikorkeakouluja ja 1/3 yliopistoja. Vastausprosentiksi saatiin 18,5. Tutkimustulokset analysoitiin Excel-ohjelmalla. Tulokset havainnollistettiin graafisin kuvioin.
Kyselyssä kartoitettiin aiheiden ja koulutusmallien kiinnostavuutta, työtapojen tarpeellisuutta ja ulkopuolisten asiantuntijoiden käyttöä oppilaitoksissa. Kyselyllä selvitettiin myös ostohalukkuutta ja koulutuspalveluille asetettuja erityistoiveita.
Hankkeistajayrityksen tarjoamien koulutuspalvelujen aiheet nähtiin kiinnostavina. Ostohalukkuutta oli enemmän opetusmateriaaleille kuin opetukselle. Kokonaisuudessaan ostohalukkuuden määrä oli pieni, mutta jonkin verran kysyntää alalla kuitenkin on. Tutkimuksella selvitettiin kysynnän lisäksi myös tarjontaa. Lääkealan koulutuspalveluilla nähtiin olevan jonkin verran tarjontaa markkinoilla.
Yrityksen tarjoamien lääkealan koulutuspalvelujen kysyntää mitattiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella. Kysely toteutettiin kahdessa muodossa, kirjeitse ja sähköisesti. Tutkimuksen kohteena olivat koulutusohjelmien opetussisällöstä vastaavat henkilöt ja heidän edustamansa oppilaitokset.
Kyselyllä lähestyttiin 92 koulutus- ja suuntautumisvaihtoehtojohtajaa. Kysely lähetettiin 27 oppilaitokseen. Vastaajista 2/3 edusti ammattikorkeakouluja ja 1/3 yliopistoja. Vastausprosentiksi saatiin 18,5. Tutkimustulokset analysoitiin Excel-ohjelmalla. Tulokset havainnollistettiin graafisin kuvioin.
Kyselyssä kartoitettiin aiheiden ja koulutusmallien kiinnostavuutta, työtapojen tarpeellisuutta ja ulkopuolisten asiantuntijoiden käyttöä oppilaitoksissa. Kyselyllä selvitettiin myös ostohalukkuutta ja koulutuspalveluille asetettuja erityistoiveita.
Hankkeistajayrityksen tarjoamien koulutuspalvelujen aiheet nähtiin kiinnostavina. Ostohalukkuutta oli enemmän opetusmateriaaleille kuin opetukselle. Kokonaisuudessaan ostohalukkuuden määrä oli pieni, mutta jonkin verran kysyntää alalla kuitenkin on. Tutkimuksella selvitettiin kysynnän lisäksi myös tarjontaa. Lääkealan koulutuspalveluilla nähtiin olevan jonkin verran tarjontaa markkinoilla.