Etelä-Karjalan ammattiopiston opiskelijoiden käsityksiä kiusaamisesta ja sen ehkäisemisestä
Soini, Sirke (2011)
Soini, Sirke
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215120
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Etelä-Karjalan ammattiopistossa
Lappeenrannassa opiskelevien käsityksiä kiusaamisesta. Opiskelijoita pyydettiin
kuvaamaan kiusaamista ilmiönä ja sen seurauksia. Tavoitteena oli myös
koota opiskelijoilta käsityksiä siitä, miten kiusaamistilanteita olisi heidän mielestään ratkaistava. Lisäksi tavoitteena oli koota tietoa siitä, miten kiusaamista voitaisiin ennaltaehkäistä ja luoda kiusaamattomuuden ilmapiiriä. Opiskelijoilta pyydettiin myös ideoita paremman oppilaitosviihtyvyyden saavuttamiseksi.
Aineisto kerättiin opiskelijoilta teemakirjoituksina, joita saatiin 45 opiskelijalta.
Näin koottu laadullinen aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia käyttäen, ja sitä täydennettiin myös määrällisin menetelmin. Analyysin tulokset koottiin taulukoihin ja lopuksi opiskelijoiden käsityksistä muodostettiin vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Opiskelijat kuvasivat kiusaamista psyykkisenä ja fyysisenä väkivaltana. Psyykkinen väkivalta oli heidän mukaansa henkistä alistamista, sosiaalista eristämistä ja verbaalista kiusaamista. Fyysinen kiusaaminen oli heidän mukaansa sekä suoraa fyysistä väkivaltaa että epäsuoraa fyysistä kiusaamista. Opiskelijat näkivät tärkeäksi opettajan tai muun aikuisen puuttumisen kiusaamistilanteissa. Heidän mukaansa kiusaamiseen tulee puuttua ajoissa ja tehokkaasti. Opiskelijat näkivät kiusaamistilanteiden ratkaisuina asioiden selvittelyn puhumalla sekä rangaistusten käyttämisen. Kolmas ratkaisuidea oli ryhmähengen parantaminen, missä voidaan nähdä myös kiusaamista ennaltaehkäisevää vaikutusta. Kiusaamisen ehkäisyksi ja kiusaamattomuuden ilmapiirin luomiseksi opiskelijat esittivät sekä erilaisuuden hyväksymiseen kasvamista että kiusaamiseen puuttumista. Myös ennalta sovittujen seuraamusten toteutuminen käytännössä nähtiin merkityksellisenä. Opiskelijat parantaisivat oppilaitosviihtyvyyttä tiedolla kiusaamisen seurauksista. Muut parannusideat olivat yhteishengen nostaminen sekä yhteinen tekeminen ja tilat taukojen viettämiseen.
Lappeenrannassa opiskelevien käsityksiä kiusaamisesta. Opiskelijoita pyydettiin
kuvaamaan kiusaamista ilmiönä ja sen seurauksia. Tavoitteena oli myös
koota opiskelijoilta käsityksiä siitä, miten kiusaamistilanteita olisi heidän mielestään ratkaistava. Lisäksi tavoitteena oli koota tietoa siitä, miten kiusaamista voitaisiin ennaltaehkäistä ja luoda kiusaamattomuuden ilmapiiriä. Opiskelijoilta pyydettiin myös ideoita paremman oppilaitosviihtyvyyden saavuttamiseksi.
Aineisto kerättiin opiskelijoilta teemakirjoituksina, joita saatiin 45 opiskelijalta.
Näin koottu laadullinen aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia käyttäen, ja sitä täydennettiin myös määrällisin menetelmin. Analyysin tulokset koottiin taulukoihin ja lopuksi opiskelijoiden käsityksistä muodostettiin vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Opiskelijat kuvasivat kiusaamista psyykkisenä ja fyysisenä väkivaltana. Psyykkinen väkivalta oli heidän mukaansa henkistä alistamista, sosiaalista eristämistä ja verbaalista kiusaamista. Fyysinen kiusaaminen oli heidän mukaansa sekä suoraa fyysistä väkivaltaa että epäsuoraa fyysistä kiusaamista. Opiskelijat näkivät tärkeäksi opettajan tai muun aikuisen puuttumisen kiusaamistilanteissa. Heidän mukaansa kiusaamiseen tulee puuttua ajoissa ja tehokkaasti. Opiskelijat näkivät kiusaamistilanteiden ratkaisuina asioiden selvittelyn puhumalla sekä rangaistusten käyttämisen. Kolmas ratkaisuidea oli ryhmähengen parantaminen, missä voidaan nähdä myös kiusaamista ennaltaehkäisevää vaikutusta. Kiusaamisen ehkäisyksi ja kiusaamattomuuden ilmapiirin luomiseksi opiskelijat esittivät sekä erilaisuuden hyväksymiseen kasvamista että kiusaamiseen puuttumista. Myös ennalta sovittujen seuraamusten toteutuminen käytännössä nähtiin merkityksellisenä. Opiskelijat parantaisivat oppilaitosviihtyvyyttä tiedolla kiusaamisen seurauksista. Muut parannusideat olivat yhteishengen nostaminen sekä yhteinen tekeminen ja tilat taukojen viettämiseen.