Poikien kesken : Pienryhmätoiminta arjen hallinnan tukena
Hast, Sini; Toivanen, Tiina (2011)
Hast, Sini
Toivanen, Tiina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215103
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää nuoruuden varhaisvaiheessa (11–14 vuotta) oleville pojille suunnattuja pienryhmätoiminnan menetelmiä. Tutkimuksessa arvioitiin omien kokemusten sekä havainnointien pohjalta, mitkä pienryhmätoiminnan menetelmät olivat toimivia varhaisnuorten poikien kanssa toimiessa. Lisäksi tutkimuksessa pohdittiin, kuinka tavoitteiden asettaminen sekä niiden seuranta tukee yksilön sitoutumista toimintaan ja motivoi osallistumaan mukaan toimintaan, jotka ovat suunnattuja erityisesti varhaisnuorille pojille. Tutkimustulosten analysointi eteni pienryhmätoiminnan kehitysvaiheiden mukaisesti. Opinnäytetyössä tarkasteltiin, mitä vaiheita pienryhmä käy läpi toimintansa elinkaaren aikana ja mitä asioita täytyi huomioida vaiheiden aikana.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n hallinnoimalle Minä Olen Tärkeä -projektille, jonka kohderyhmänä ovat 5.–9.-luokkalaiset sekä pojat ja tytöt sekä lukioikäiset nuoret, jotka ovat jollain tavalla torjuttuja vertaisryhmissään. Minä Olen Tärkeä -projekti aloitti toimintansa vuonna 2011 ja sen rahoittajana toimii Raha-automaattiyhdistys. Projektin yhtenä tavoitteena on vahvistaa nuorten sosiaalisia taitoja ja tukea niiden kehittymistä ryhmätoiminnan ohessa. Opinnäytetyömme pohjalta Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n hallinnoima Minä Olen Tärkeä -projekti voi kehittää ja laajentaa varhaisnuorille pojille suunnattua toimintaansa.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja sen aineisto koostui 12 -vuotiaille pojille suunnatun pienryhmätoiminnan havaintopäiväkirjoista. Kirjalliset havaintopäiväkirjat kerättiin kevätlukukauden 2011 aikana. Tutkimuksen analysoinnissa menetelmänä käytettiin teemoittelua ja tutkimusaineisto analysointiin syksyn 2011 aikana.
Jokainen pienryhmä on ainutlaatuinen, joten varhaisnuorille pojille kehitettyjen pienryhmätoimintamenetelmien toimivuus muissa pienryhmissä ei ole taattua. Pienryhmäohjaajat voivat kuitenkin hyödyntää kehitettyjä menetelmiä ja kokemusten pohjalta tuotettua tietoa varhaisnuorille pojille suunnatusta pienryhmätoiminnasta. Tutkimuksen mukaan tavoitteiden merkitys sen sijaan osoittautui yhdeksi keskeiseksi motivaatiota ja toimintaan sitoutumista lisääväksi tekijäksi pienryhmätoiminnassa. Tavoitteiden säännöllinen ja tarkoituksenmukainen seuranta pitkäkestoisen pienryhmätoiminnan elinkaaren kaikissa vaiheissa auttaa nuorta hahmottamaan omaa merkitystään ryhmäläisenä, kehittämään taitojaan ja vahvistamaan itsetuntemustaan sekä luomaan identiteettiään.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n hallinnoimalle Minä Olen Tärkeä -projektille, jonka kohderyhmänä ovat 5.–9.-luokkalaiset sekä pojat ja tytöt sekä lukioikäiset nuoret, jotka ovat jollain tavalla torjuttuja vertaisryhmissään. Minä Olen Tärkeä -projekti aloitti toimintansa vuonna 2011 ja sen rahoittajana toimii Raha-automaattiyhdistys. Projektin yhtenä tavoitteena on vahvistaa nuorten sosiaalisia taitoja ja tukea niiden kehittymistä ryhmätoiminnan ohessa. Opinnäytetyömme pohjalta Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n hallinnoima Minä Olen Tärkeä -projekti voi kehittää ja laajentaa varhaisnuorille pojille suunnattua toimintaansa.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja sen aineisto koostui 12 -vuotiaille pojille suunnatun pienryhmätoiminnan havaintopäiväkirjoista. Kirjalliset havaintopäiväkirjat kerättiin kevätlukukauden 2011 aikana. Tutkimuksen analysoinnissa menetelmänä käytettiin teemoittelua ja tutkimusaineisto analysointiin syksyn 2011 aikana.
Jokainen pienryhmä on ainutlaatuinen, joten varhaisnuorille pojille kehitettyjen pienryhmätoimintamenetelmien toimivuus muissa pienryhmissä ei ole taattua. Pienryhmäohjaajat voivat kuitenkin hyödyntää kehitettyjä menetelmiä ja kokemusten pohjalta tuotettua tietoa varhaisnuorille pojille suunnatusta pienryhmätoiminnasta. Tutkimuksen mukaan tavoitteiden merkitys sen sijaan osoittautui yhdeksi keskeiseksi motivaatiota ja toimintaan sitoutumista lisääväksi tekijäksi pienryhmätoiminnassa. Tavoitteiden säännöllinen ja tarkoituksenmukainen seuranta pitkäkestoisen pienryhmätoiminnan elinkaaren kaikissa vaiheissa auttaa nuorta hahmottamaan omaa merkitystään ryhmäläisenä, kehittämään taitojaan ja vahvistamaan itsetuntemustaan sekä luomaan identiteettiään.