Preceptors' experience in preceptoring ELTDP international nursing students in medical setting
Ntoh, Erica; Okoro, Henry (2011)
Ntoh, Erica
Okoro, Henry
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215064
Tiivistelmä
Tämä kvalitatiivinen tutkimus selvittää kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjaajien mentorointia kliinisessä sairaalaympäristössä.
Tutkimusta varten haastateltiin viittä hoitajaa. Kaikilla haastatelluilla oli vähintään kolmen vuoden kokemus englanninkielisten opiskelijoiden ohjauksesta. Kaikki haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen aineisto kirjoitettiin puhtaaksi. Litteroinnin jälkeen haastatteluaineisto analysoitiin induktiivisellä sisältöanalyysillä.
Mentorointia koskevasta haastatteluaineistosta tuli esille neljä pääteemaa. Ensimmäinen näistä käsitteli oppimiseen liittyviä haasteita ja esteitä. Tällaisia olivat kommunikaatioon liittyvät vaikeudet, motivaation puute, stressi, paine sekä ammatilliseen osaamiseen liittyvät ongelmat. Toinen tutkimuksessa esiin tullut teema liittyi päteviin opetusmenetelmiin. Tällaisina pidettiin tekemällä ja seuraamalla oppimista. Motivaatio oli myös keskeinen tekijä toisessa teemassa. Kolmas ja neljäs haastatteluista selvinneistä teemoista käsitteli hoito-oppilaitosten sekä osastojen antamaa tukea.
Haastattelujen tulosten mukaan onnistunutta oppimista estää kielitaito, kulttuurierot sekä ohjaavan sairaanhoitajan negatiivinen asenne opiskelijaa kohtaan. Kansainvälisiä opiskelijoita ohjaavien sairaanhoitajien mielestä oppimista voitaisiin parantaa usealla tavalla. Hyvään oppimistuloksen saavuttamiseksi suunnittelun täytyisi olla parempaa, oppimisympäristön ystävällisempi ja avoimempi sekä vastuutehtävien osoittamisen selkeämpää.
Hyvän oppimistuloksen saavuttamiseksi kansainvälisiä sairaanhoitajaopiskelijoita ohjaaville henkilöille suositellaan tähän valmentavaa kurssia. Tällä tavalla voidaan saavuttaa hyvä oppimistulos.
Tutkimusta varten haastateltiin viittä hoitajaa. Kaikilla haastatelluilla oli vähintään kolmen vuoden kokemus englanninkielisten opiskelijoiden ohjauksesta. Kaikki haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen aineisto kirjoitettiin puhtaaksi. Litteroinnin jälkeen haastatteluaineisto analysoitiin induktiivisellä sisältöanalyysillä.
Mentorointia koskevasta haastatteluaineistosta tuli esille neljä pääteemaa. Ensimmäinen näistä käsitteli oppimiseen liittyviä haasteita ja esteitä. Tällaisia olivat kommunikaatioon liittyvät vaikeudet, motivaation puute, stressi, paine sekä ammatilliseen osaamiseen liittyvät ongelmat. Toinen tutkimuksessa esiin tullut teema liittyi päteviin opetusmenetelmiin. Tällaisina pidettiin tekemällä ja seuraamalla oppimista. Motivaatio oli myös keskeinen tekijä toisessa teemassa. Kolmas ja neljäs haastatteluista selvinneistä teemoista käsitteli hoito-oppilaitosten sekä osastojen antamaa tukea.
Haastattelujen tulosten mukaan onnistunutta oppimista estää kielitaito, kulttuurierot sekä ohjaavan sairaanhoitajan negatiivinen asenne opiskelijaa kohtaan. Kansainvälisiä opiskelijoita ohjaavien sairaanhoitajien mielestä oppimista voitaisiin parantaa usealla tavalla. Hyvään oppimistuloksen saavuttamiseksi suunnittelun täytyisi olla parempaa, oppimisympäristön ystävällisempi ja avoimempi sekä vastuutehtävien osoittamisen selkeämpää.
Hyvän oppimistuloksen saavuttamiseksi kansainvälisiä sairaanhoitajaopiskelijoita ohjaaville henkilöille suositellaan tähän valmentavaa kurssia. Tällä tavalla voidaan saavuttaa hyvä oppimistulos.