Tuotekansio Ramin konditorialle
Honkanen, Elina; Kuuva, Laura (2011)
Honkanen, Elina
Kuuva, Laura
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215048
Tiivistelmä
Teimme opinnäytetyönämme tuotekansion ja tuotteiden katetuottolaskennan Ramin konditorialle. Ramin konditoria on mikkeliläinen perheyritys, joka on viime vuosina laajentanut toimintaansa. Tällä hetkellä Ramin konditorialla on kolme kahvilaa ja leipomo yhden kahvilan yhteydessä. Laajentumisen myötä yritykselle syntyi tarve tuotekansiolle, mistä työntekijöiden on helppo tarkistaa tuotteiden raaka-ainesisällöt. Tänä päivänä erityisruokavalioasiakkaiden määrä on lisääntynyt, joten työntekijöiden tuote-tietouden merkitys kasvaa, jotta palvelu pysyy ammattitaitoisena, luotettavana ja turvallisena.
Tutkimusmenetelmänä käytimme osallistuvaa havainnointia, joka kuuluu kvalitatiivisiin tutkimusmene-telmiin. Menetelmä sopi tarkoitukseemme, sillä tuotteista ei ollut tarkkaa reseptiikkaa, joten havain-noimme leipomossa, mitä raaka-aineita tuotteisiin käytetään. Samalla punnitsimme kaikki raaka-aineet tuotteiden myyntikatteiden selvittämiseksi.
Työmme keskeisissä teoria-aihealueissa käsitellään tuotekansiota sisäisen markkinoinnin apuvälineenä, tuotetietouden merkitystä ja erityisruokavalioiden huomioimista myyntityössä, sekä katetuottolaskentaa.
Olemme yhdessä toimeksiantajan kanssa erittäin tyytyväisiä toiminnallisen opinnäytetyömme tuloksena syntyneeseen tuotekansioon. Tuotekansiosta tehtiin selkeä sekä käytännöllinen ja se palvelee yritystä jatkossa. Myös Excel-annoskorttipohjaan oltiin tyytyväisiä, sillä nyt yrityksellä on selvillä todelliset myyntikatteet, joita ei ennen ollut selvitetty. Tuotteista tehtyjen annoskorttien pohjalta yrityksen on help-po jatkossa lähteä kehittämään myyntikatteita tavoitteidensa mukaisiksi.
Tutkimusmenetelmänä käytimme osallistuvaa havainnointia, joka kuuluu kvalitatiivisiin tutkimusmene-telmiin. Menetelmä sopi tarkoitukseemme, sillä tuotteista ei ollut tarkkaa reseptiikkaa, joten havain-noimme leipomossa, mitä raaka-aineita tuotteisiin käytetään. Samalla punnitsimme kaikki raaka-aineet tuotteiden myyntikatteiden selvittämiseksi.
Työmme keskeisissä teoria-aihealueissa käsitellään tuotekansiota sisäisen markkinoinnin apuvälineenä, tuotetietouden merkitystä ja erityisruokavalioiden huomioimista myyntityössä, sekä katetuottolaskentaa.
Olemme yhdessä toimeksiantajan kanssa erittäin tyytyväisiä toiminnallisen opinnäytetyömme tuloksena syntyneeseen tuotekansioon. Tuotekansiosta tehtiin selkeä sekä käytännöllinen ja se palvelee yritystä jatkossa. Myös Excel-annoskorttipohjaan oltiin tyytyväisiä, sillä nyt yrityksellä on selvillä todelliset myyntikatteet, joita ei ennen ollut selvitetty. Tuotteista tehtyjen annoskorttien pohjalta yrityksen on help-po jatkossa lähteä kehittämään myyntikatteita tavoitteidensa mukaisiksi.