Uusia tuulia opetukseen : Innovaatio-käsitteen analysointia ja esimerkkejä opetuksen uudistamisesta
Hagfors-Reponen, Ulla; Hämäläinen, Ursula; Kaitaranta, Riitta; Kaivonen, Virpi (2011)
Hagfors-Reponen, Ulla
Hämäläinen, Ursula
Kaitaranta, Riitta
Kaivonen, Virpi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114995
Tiivistelmä
Hankkeen tavoitteena on tarkastella innovaatioita ja innovatiivisuutta opettajan näkökulmasta tutkielmatyyppisesti käsiteanalyysin avulla sekä esittelemällä käytännön tapausesimerkkejä opetuksen kehittämisestä.
Innovaatio on uutuus, joka otetaan käyttöön niin, että siitä on hyötyä. Koulutus-innovaatio parantaa erityisesti oppimisen laatua. Innovatiivinen opettaja voi tukea uudistumiskykyisten osaajien kehittymistä joustavassa koulutusorganisaatiossa esimerkiksi koulutusta ja työelämää lähentävän innovaatiopedagogiikan avulla.
Ensimmäisenä tapausesimerkkinä toimiva Työkalupakki sosiaalityöntekijälle oppilashuoltoon -artikkeli sisältää oppilashuoltoryhmän työnkuvauksen ja osa-alueet, koska 2010 vuoden alusta tuli voimaan uusi opetussuunnitelma, joka velvoittaa kuntia järjestämään mahdollisimman monelle oppilaalle mahdollisuuden opiskella yleisopetuksessa eriyttämisen sijaan. Artikkelissa kuvataan myös erilaisten oppilaiden tukimuotoja opiskelun edistämiseksi ja mahdollistamiseksi. Artikkelia varten on haastateltu oppilashuoltoryhmään kuuluvia sosiaalitoimiston ja perheneuvonnan työntekijöitä.
Toisena esimerkkinä esitellään Tampereen ammattiopistossa Sammonkadun toimipisteessä tehtyä innovaatiota opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseksi. Opetushallituksen, Opetusministeriön ja SAKU ry:n luoma ja kehittämä ammattiosaajan työkykypassi on suunnattu ammatilliseen koulutukseen kannustamaan ja tukemaan opiskelijoiden toiminnan- ja työkyvyn edistämistä. Keväällä 2011 alkoi työkykypassin käyttöönoton suunnittelu Tampereen ammattiopiston Palvelut ja liiketalous -koulutusalayksikössä.
Kolmas tapausesimerkki tulee Tampereen ammattiopiston maahanmuuttajakoulutuksesta ja kuvaa nuorten maahanmuuttajien ammatinvalinnanohjauksen aihepiiri- ja materiaalisuunnittelua ja sen toteutusta.
Innovaatio on uutuus, joka otetaan käyttöön niin, että siitä on hyötyä. Koulutus-innovaatio parantaa erityisesti oppimisen laatua. Innovatiivinen opettaja voi tukea uudistumiskykyisten osaajien kehittymistä joustavassa koulutusorganisaatiossa esimerkiksi koulutusta ja työelämää lähentävän innovaatiopedagogiikan avulla.
Ensimmäisenä tapausesimerkkinä toimiva Työkalupakki sosiaalityöntekijälle oppilashuoltoon -artikkeli sisältää oppilashuoltoryhmän työnkuvauksen ja osa-alueet, koska 2010 vuoden alusta tuli voimaan uusi opetussuunnitelma, joka velvoittaa kuntia järjestämään mahdollisimman monelle oppilaalle mahdollisuuden opiskella yleisopetuksessa eriyttämisen sijaan. Artikkelissa kuvataan myös erilaisten oppilaiden tukimuotoja opiskelun edistämiseksi ja mahdollistamiseksi. Artikkelia varten on haastateltu oppilashuoltoryhmään kuuluvia sosiaalitoimiston ja perheneuvonnan työntekijöitä.
Toisena esimerkkinä esitellään Tampereen ammattiopistossa Sammonkadun toimipisteessä tehtyä innovaatiota opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseksi. Opetushallituksen, Opetusministeriön ja SAKU ry:n luoma ja kehittämä ammattiosaajan työkykypassi on suunnattu ammatilliseen koulutukseen kannustamaan ja tukemaan opiskelijoiden toiminnan- ja työkyvyn edistämistä. Keväällä 2011 alkoi työkykypassin käyttöönoton suunnittelu Tampereen ammattiopiston Palvelut ja liiketalous -koulutusalayksikössä.
Kolmas tapausesimerkki tulee Tampereen ammattiopiston maahanmuuttajakoulutuksesta ja kuvaa nuorten maahanmuuttajien ammatinvalinnanohjauksen aihepiiri- ja materiaalisuunnittelua ja sen toteutusta.