Lisäarvon tuottaminen asiakkaalle sosiaalisessa mediassa : case NetAnttila
Tiainen, Markku (2011)
Tiainen, Markku
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114902
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee mitä lisäarvoa sosiaalinen media tuo yrityksen liiketoiminnassa. Työssä tuodaan esille myös mitä eri sosiaalisen median palveluita internetissä on ja mitä niistä yritykset voivat hyödyntää. Tutkimuskysymyksinä ovat mitä hyötyä sosiaalisessa mediassa olo tuo asiakkaille ja mitä mieltä eri liike-elämän ammattilaiset ovat sosiaalisesta mediasta ja sen hyödyntämisestä.
Toimeksiantaja yrityksenä on NetAnttila. NetAnttila on Suomen suurimpia käyttötavarakauppaan perustuvia verkkokauppoja. NetAnttila käyttää asiakkaiden osoiterekisteriä, joille se tekee mainoskuvastoja, muuta osoitteellista mainontaa ja sähköpostimainontaa. Lisäksi NetAnttilan markkinointiviestintäkeinoihin kuuluvat internet-, radio- ja tv-, sanoma-, ja aikakauslehtimainonta. NetAnttilalla ei ole vielä läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Siksi tämän työn fokuksena on mitä lisäarvoa sosiaalinen media tuottaa asiakkaille ja miten NetAnttila voi hyödyntää sosiaalisen median palveluita, tuoden lisäarvoa asiakkaille.
Sosiaalista mediaa tutkin aihepiiriä käsittelevän kirjallisuuden, tutkimusten, verkkomateriaalien ja haastatteluiden pohjalta. Teoriaosuudessa selvitetään, mitä sosiaalinen media on, mitä se merkitsee liikeyrityksille ja mitä mahdollisuuksia on toimia sosiaalisessa mediassa. Lisäksi esitellään eri sosiaalisen median palveluita. Käytännön osuudessa tehdään verrokkianalyysi viidestä eri yrityksestä ja havainnoidaan mitä eri sosiaalisen median palveluita kohdeyritykset käyttävät. Kolmen eri yritysedustajan haastatteluissa kysytään heidän mielipidettään sosiaalisesta mediasta; sitä mitä he tekevät tai heidän tulisi tehdä sosiaalisessa mediassa ja miten heidän yrityksensä hyödyntävät sosiaalista mediaa.
Sosiaalisessa mediassa lisäarvo syntyy yhteyksistä ihmisiin ja yhteisöihin. Yhteisöllisen median eri palveluissa tuotettu sisältö tukee toisiaan. Pelkkä Facebook-tilin luonti ei riitä, vaan tarvitaan jatkuvaa sisältöä. Eri sosiaalisen median internet-palveluiden etuja ei ole vielä täysin yrityksissä hyödynnetty, varsinkaan Suomessa. Palveluja yritykset eivät ole onnistuneet kehittämään seuraavalle tasolle. Kuitenkin yritykset tiedostavat sosiaalisen median tärkeyden asiakasarvon lisäämisessä.
Toimeksiantaja yrityksenä on NetAnttila. NetAnttila on Suomen suurimpia käyttötavarakauppaan perustuvia verkkokauppoja. NetAnttila käyttää asiakkaiden osoiterekisteriä, joille se tekee mainoskuvastoja, muuta osoitteellista mainontaa ja sähköpostimainontaa. Lisäksi NetAnttilan markkinointiviestintäkeinoihin kuuluvat internet-, radio- ja tv-, sanoma-, ja aikakauslehtimainonta. NetAnttilalla ei ole vielä läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Siksi tämän työn fokuksena on mitä lisäarvoa sosiaalinen media tuottaa asiakkaille ja miten NetAnttila voi hyödyntää sosiaalisen median palveluita, tuoden lisäarvoa asiakkaille.
Sosiaalista mediaa tutkin aihepiiriä käsittelevän kirjallisuuden, tutkimusten, verkkomateriaalien ja haastatteluiden pohjalta. Teoriaosuudessa selvitetään, mitä sosiaalinen media on, mitä se merkitsee liikeyrityksille ja mitä mahdollisuuksia on toimia sosiaalisessa mediassa. Lisäksi esitellään eri sosiaalisen median palveluita. Käytännön osuudessa tehdään verrokkianalyysi viidestä eri yrityksestä ja havainnoidaan mitä eri sosiaalisen median palveluita kohdeyritykset käyttävät. Kolmen eri yritysedustajan haastatteluissa kysytään heidän mielipidettään sosiaalisesta mediasta; sitä mitä he tekevät tai heidän tulisi tehdä sosiaalisessa mediassa ja miten heidän yrityksensä hyödyntävät sosiaalista mediaa.
Sosiaalisessa mediassa lisäarvo syntyy yhteyksistä ihmisiin ja yhteisöihin. Yhteisöllisen median eri palveluissa tuotettu sisältö tukee toisiaan. Pelkkä Facebook-tilin luonti ei riitä, vaan tarvitaan jatkuvaa sisältöä. Eri sosiaalisen median internet-palveluiden etuja ei ole vielä täysin yrityksissä hyödynnetty, varsinkaan Suomessa. Palveluja yritykset eivät ole onnistuneet kehittämään seuraavalle tasolle. Kuitenkin yritykset tiedostavat sosiaalisen median tärkeyden asiakasarvon lisäämisessä.