Sosiaalinen media rekrytoinnissa : Case Proselectum Oy
Merisalu, Lea; Karjalainen, Ninni (2011)
Merisalu, Lea
Karjalainen, Ninni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114893
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli perehtyä sosiaaliseen mediaan rekrytoinnissa ja laatia kehityssuunnitelma sosiaalisessa mediassa näkymiselle toimeksiantajallemme Proselectum Oy:lle, joka on yksi johtavista rekrytointiyrityksistä Suomessa. Yritys on erikoistunut johto-, esimies- ja asiantuntijatason rekrytointiin. Proselectumilla on vahvat juuret elektroniikassa sekä viestintä- ja tietotekniikassa, mutta vuosien saatossa toiminta on laajentunut muun muassa teollisuuteen, logistiikkaan, lääketeollisuuteen sekä päivittäistavara - ja tukkukauppaan.
Teoriaosuudessa arvioimme sosiaalista mediaa viestintäkanavana. Lisäksi arvioimme, mitä sosiaalinen media on ja minkälainen vaikutus sillä on yritysten liiketoimintaan. Otimme myös selvää eri sosiaalisen median kanavista ja siitä, miten yrityksen on mahdollista kehittää liike-toimintaansa sosiaalisen median kanavien avulla. Vertasimme myös, mitkä sosiaalisen median kanavat ovat suosituimpia koko maailmassa sekä mitkä kanavat ovat suosituimpia suomalaisten yritysten keskuudessa.
Tilanneanalyysistämme selviää kilpailijakartoitus sekä SWOT - analyysi. Analyysistä selviää, mitkä vahvuudet, mahdollisuudet, uhat ja heikkoudet yrityksellä voi olla edessä käyttäessään sosiaalista mediaa rekrytoinneissa.
Kilpailijakartoituksen tulosten perusteella totesimme, että Suomessa ei vielä osata hyödyntää tehokkaasti sosiaalisen median kanavia rekrytoinnissa. Suomalaiset rekrytointiyritykset kuitenkin osallistuvat sosiaalisen mediaan ja kehittävät jatkuvasti sosiaalisen median kautta lii-ketoimintaansa.
Yritimme laatia mahdollisimman kattavan, toteuttamiskelpoisen ja selkeän kehityssuunnitelman, jonka avulla Proselectum Oy voi näkyä entistä enemmän kohderyhmillensä sosiaalisessa mediassa sekä kehittää rekrytointiprosessejaan ja markkinointiaan sosiaalista mediaa hyödyntäen. Ideoita kehityssuunnitelmaamme saimme, kun tutkimme teoriaa sekä teimme tilanneanalyysiä.
Teoriaosuudessa arvioimme sosiaalista mediaa viestintäkanavana. Lisäksi arvioimme, mitä sosiaalinen media on ja minkälainen vaikutus sillä on yritysten liiketoimintaan. Otimme myös selvää eri sosiaalisen median kanavista ja siitä, miten yrityksen on mahdollista kehittää liike-toimintaansa sosiaalisen median kanavien avulla. Vertasimme myös, mitkä sosiaalisen median kanavat ovat suosituimpia koko maailmassa sekä mitkä kanavat ovat suosituimpia suomalaisten yritysten keskuudessa.
Tilanneanalyysistämme selviää kilpailijakartoitus sekä SWOT - analyysi. Analyysistä selviää, mitkä vahvuudet, mahdollisuudet, uhat ja heikkoudet yrityksellä voi olla edessä käyttäessään sosiaalista mediaa rekrytoinneissa.
Kilpailijakartoituksen tulosten perusteella totesimme, että Suomessa ei vielä osata hyödyntää tehokkaasti sosiaalisen median kanavia rekrytoinnissa. Suomalaiset rekrytointiyritykset kuitenkin osallistuvat sosiaalisen mediaan ja kehittävät jatkuvasti sosiaalisen median kautta lii-ketoimintaansa.
Yritimme laatia mahdollisimman kattavan, toteuttamiskelpoisen ja selkeän kehityssuunnitelman, jonka avulla Proselectum Oy voi näkyä entistä enemmän kohderyhmillensä sosiaalisessa mediassa sekä kehittää rekrytointiprosessejaan ja markkinointiaan sosiaalista mediaa hyödyntäen. Ideoita kehityssuunnitelmaamme saimme, kun tutkimme teoriaa sekä teimme tilanneanalyysiä.