Markkinointia ja mainontaa kauneushoitolalle Case: Day Spa Yade
Immonen, Henje (2011)
Immonen, Henje
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114882
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli perehtyä palveluiden markkinointiin ja mainontaan. Tavoitteena oli kartoittaa erilaisia markkinointitapoja ja medioita, joita kauneushoitola Day Spa Yade voisi tulevaisuuden markkinoinnissaan hyödyntää. Työssä tarkasteltiin aihetta niin yleisesti kuin asiakkaidenkin mielipiteiden pohjalta.
Opinnäytetyö oli tutkimusprojekti, jonka osa-alueet koostuivat teoriapohjan kokoamisesta, markkinointitutkimuksen suunnittelusta, toteutuksesta ja analysoinnista sekä markkinointisuunnitelman työstämisestä. Tietolähteinä toimivat alan kirjallisuus, lehtiartikkelit, Internet sekä markkinointitutkimus. Opinnäytetyö suoritettiin Day Spa Yaden toimeksiantona.
Työn teoriatausta etenee kevyemmästä aiheesta - kuten yritysesittelystä ja palveluiden historiasta - kohti teoreettisempaa tietoa muodostaen lukijalle käsityksen markkinoinnin ja mainonnan tärkeydestä osana kannattavaa liiketoimintaa. Teoria sisältää yleistä tietoa palveluista ja niiden markkinoinnista, mutta pääasiassa siinä perehdyttiin olennaisimpiin markkinointikanaviin sekä niiden etuihin ja haittoihin. Opinnäytetyön markkinointitutkimus ja markkinointisuunnitelma perustuivat tälle teoriataustalle.
Markkinointitutkimuksen avulla kartoitettiin markkinointia asiakkaiden silmin. Tutkimusaineiston kerääminen toteutettiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Tutkimuksen kohderyhmä muodostui Day Spa Yaden asiakkaista, jotka täyttivät kyselyn asioidessaan yrityksessä. Kyselyyn vastasi yhteensä 85 asiakasta. Heidän vastauksensa muodostivat tutkimusaineiston, joka analysoitiin PASW Statistics–ohjelmalla.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Spa Yaden asiakaskunta toivoi saavansa tietoa ja tarjouksia yrityksen palveluista kerran kuukaudessa pääasiassa sähköpostin, tekstiviestien ja/tai Facebookin välityksellä. Suoramarkkinointi koettiin myös toimivaksi markkinointimuodoksi. Nykyisille asiakkaille markkinoiminen eroaa potentiaalisille asiakkaille suunnatusta markkinoinnista, joten yhtä oikeaa markkinointikanavaa tai –tapaa ei ole olemassa. Parhaimmat tulokset markkinoinnissa saavutetaan hyödyntämällä monia eri markkinointiväyliä täydentävästi.
Täydentävää markkinointitapaa käytettiin opinnäytetyössä Day Spa Yaden markkinointisuunnitelman luomiseen. Suunnitelman tavoitteena oli antaa yrittäjälle teoriapohjan ja markkinointitutkimuksen pohjalta erilaisia kampanjaideoita. Kampanjaideoita luotiin esimerkiksi Internet-markkinointia, lehtimainontaa ja suoramainontaa käyttäen.
Opinnäytetyö oli tutkimusprojekti, jonka osa-alueet koostuivat teoriapohjan kokoamisesta, markkinointitutkimuksen suunnittelusta, toteutuksesta ja analysoinnista sekä markkinointisuunnitelman työstämisestä. Tietolähteinä toimivat alan kirjallisuus, lehtiartikkelit, Internet sekä markkinointitutkimus. Opinnäytetyö suoritettiin Day Spa Yaden toimeksiantona.
Työn teoriatausta etenee kevyemmästä aiheesta - kuten yritysesittelystä ja palveluiden historiasta - kohti teoreettisempaa tietoa muodostaen lukijalle käsityksen markkinoinnin ja mainonnan tärkeydestä osana kannattavaa liiketoimintaa. Teoria sisältää yleistä tietoa palveluista ja niiden markkinoinnista, mutta pääasiassa siinä perehdyttiin olennaisimpiin markkinointikanaviin sekä niiden etuihin ja haittoihin. Opinnäytetyön markkinointitutkimus ja markkinointisuunnitelma perustuivat tälle teoriataustalle.
Markkinointitutkimuksen avulla kartoitettiin markkinointia asiakkaiden silmin. Tutkimusaineiston kerääminen toteutettiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Tutkimuksen kohderyhmä muodostui Day Spa Yaden asiakkaista, jotka täyttivät kyselyn asioidessaan yrityksessä. Kyselyyn vastasi yhteensä 85 asiakasta. Heidän vastauksensa muodostivat tutkimusaineiston, joka analysoitiin PASW Statistics–ohjelmalla.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Spa Yaden asiakaskunta toivoi saavansa tietoa ja tarjouksia yrityksen palveluista kerran kuukaudessa pääasiassa sähköpostin, tekstiviestien ja/tai Facebookin välityksellä. Suoramarkkinointi koettiin myös toimivaksi markkinointimuodoksi. Nykyisille asiakkaille markkinoiminen eroaa potentiaalisille asiakkaille suunnatusta markkinoinnista, joten yhtä oikeaa markkinointikanavaa tai –tapaa ei ole olemassa. Parhaimmat tulokset markkinoinnissa saavutetaan hyödyntämällä monia eri markkinointiväyliä täydentävästi.
Täydentävää markkinointitapaa käytettiin opinnäytetyössä Day Spa Yaden markkinointisuunnitelman luomiseen. Suunnitelman tavoitteena oli antaa yrittäjälle teoriapohjan ja markkinointitutkimuksen pohjalta erilaisia kampanjaideoita. Kampanjaideoita luotiin esimerkiksi Internet-markkinointia, lehtimainontaa ja suoramainontaa käyttäen.