Ward managers view on the strategies for successful learning experiences for ELTDP nursing students in acute clinical practice setting in Finland
Malmström, Jaana; Remijn, Anna Maria; Tanton, Kelly; Turpeinen, Hongjun (2011)
Malmström, Jaana
Remijn, Anna Maria
Tanton, Kelly
Turpeinen, Hongjun
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814791
Tiivistelmä
Osastonhoitajilla on keskeinen rooli sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen harjoittelujakson opiskeluympäristön luomisessa. Opinnäytetyömme tarkoitus oli selvittää osastonhoitajien näkemyksiä strategioista, jotka johtaisivat onnistuneeseen opiskelukokemukseen englanninkielellä opiskeleville sairaanhoitajaopiskelijoille (ELTDP) heidän kliinisessä harjoittelussa akuuteilla klinikoilla. Tutkimuskysymys oli: Mitkä ovat ne strategiat, jotka edistävät ELTDP sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen harjoittelun kokemuksia akuuteilla klinikoilla Suomessa? Tutkimusasetelma oli laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä osastonhoitajaa; tulokset analysoitiin sisällön analyysillä. Tulokset ryhmiteltiin kolmeen teemaa: (i) kieli; (ii) kulttuurinen kompetenssi; (iii) koulun sekä harjoittelupaikan yhteistyö. ELTDP opiskelijoiden ja ohjaavien sairaanhoitajien kielitaito tulisi parantua sekä yhteistyötä koulun sekä klinikoiden välillä tulisi kehittää, jotta opiskelijat saavuttaisivat onnistuneita opiskelukokemuksia. Monikulttuurisuus ei ylipäänsä ole usein keskusteltu asia ja siihen liittyvä koulutus puuttuu osastoilta.