Jäätelön karkaisutunnelin lämpötilojen optimointi
Honkapää, Mikko (2011)
Honkapää, Mikko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814775
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Nestlé Oy, Turengin jäätelötehdas. Työssä selvitettiin mahdollisuutta nostaa jäätelön valmistusprosessin karkaisuvaiheessa käytettäviä lämpötiloja heikentämättä prosessin toimintaa ja tuotelaatua. Työn tavoitteena oli määrittää extruder -jäätelölinjan karkaisutunnelille optimaaliset ajolämpötilat jokaista ajettavaa tuotetta kohden. Optimoinnin tarkoituksena oli vähentää kustannuksia ja varmistaa prosessin toimivuus uusissa ajolämpötiloissa. Lisäksi, seurattiin lämpötilamuutosten vaikutusta tuotelaatuun.
Työssä sovellettiin teoriaa ja tehtiin käytännön mittauksia optimaalisten lämpötilojen toteamiseksi. Prosessin lämpötilat mitattiin tuoteajojen aikana ja tuotelaatua havainnoitiin silmämääräisesti. Tuloksia tarkasteltiin ja perusteltiin teorialla jäätelöstä ja lämmönsiirrosta. Mittauksissa käytetyt lämpötila-anturit olivat, joko laitteiston sisäisiä tai käsikäyttöisiä. Aistinvaraisessa arvioinnissa keskityttiin tuoterikkojen silmämääräiseen havainnointiin.
Saatujen tulosten perusteella voitiin todeta, että karkaisutunnelin lämpötilaa nostettaessa tuotelaatu ja sen ajettavuus laitteistolla muuttuivat tietyn rajalämpötilan ylittyessä. Mittaustulosten vertailusta voitiin päätellä uusia ajolämpötiloja linjan eri tuotteille. Työn tuloksena laadittiin taulukko, johon koottiin suositellut ajolämpötilat eri tuotteille. Laitteistohäiriöiden takia ehdotettiin lisämittauksia muutamille tuotteille.
Työssä sovellettiin teoriaa ja tehtiin käytännön mittauksia optimaalisten lämpötilojen toteamiseksi. Prosessin lämpötilat mitattiin tuoteajojen aikana ja tuotelaatua havainnoitiin silmämääräisesti. Tuloksia tarkasteltiin ja perusteltiin teorialla jäätelöstä ja lämmönsiirrosta. Mittauksissa käytetyt lämpötila-anturit olivat, joko laitteiston sisäisiä tai käsikäyttöisiä. Aistinvaraisessa arvioinnissa keskityttiin tuoterikkojen silmämääräiseen havainnointiin.
Saatujen tulosten perusteella voitiin todeta, että karkaisutunnelin lämpötilaa nostettaessa tuotelaatu ja sen ajettavuus laitteistolla muuttuivat tietyn rajalämpötilan ylittyessä. Mittaustulosten vertailusta voitiin päätellä uusia ajolämpötiloja linjan eri tuotteille. Työn tuloksena laadittiin taulukko, johon koottiin suositellut ajolämpötilat eri tuotteille. Laitteistohäiriöiden takia ehdotettiin lisämittauksia muutamille tuotteille.