Elämyksellisyyden toteutuminen ravintolaillallisella - Case Lappian kota
Hiltunen, Ulpu (2011)
Hiltunen, Ulpu
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714722
Tiivistelmä
Elämyksien tuottaminen on tullut tututuksi myös ravintola-alalle. Elämys on monin eri aistein saatava kuva fyysisestä maailmasta, voimakkaasti tunteisiin vaikuttava kokemus tai tapahtuma. Elämys voi olla myös väline yhteisöllisten päämäärien saa-vuttamiseksi, mikä pakottaa yritysmaailman entistä tehokkaampaan tuotteiden tuot-teistamiseen. Elämyksien tuottaminen edellyttää useiden eri osaamisalueiden uu-denlaista yhteistyötä. Elämyksien tuottaminen vaatii yritykseltä siirtymistä massatuo-tannosta yksilöllisempään palveluiden tuottamiseen, koska elämyskokemukset ovat yksilöllisiä, ne kokee jokainen eri tavalla ja eri asioista.
Opinnäytetyön tavoitteena on saada syvällisempi ymmärrys asiakkaiden odotuksista, tuntemuksista ja kokemuksista kotaravintolaruokailutapahtumassa. Mitkä asiat ovat merkityksellisiä elämyskokemuksien syntymisessä?
Tutkimus on kvalitatiivinen, empiirinen aineisto on kaksiosainen, sähköpostikysely avoimella lomakkeella ennen kotaruokailutapahtumaa ja osallistuva havainnointi kotaruokailutapahtumassa ja kysely ruokailutapahtuman jälkeen. Kotaruokailutapah-tumaan osallistui viisitoista henkilöä. Ruokailuun osallistuneet olivat naisia iältään 20–59 vuotiaita.
Tämän tutkimuksen mukaan voidaan todeta, että elämyksien kokeminen ruokailuta-pahtumassa on mahdollista. Elämyksen kokeminen on yksilöllinen, tilalla, tunnelmalla ja visuaalisuudella on merkitystä elämyksen syntymisessä. Asiakkaat kiinnittävät huomiota pieniin yksityiskohtiin ja antavat arvoa asioille jotka on tehty heitä varten. Positiivisena koetaan oma osallistuminen tapahtumassa. Asiakkaat toivovat ravinto-laruokailulta erilaisuutta, yksilöllistä palvelua ja hyvää ruokaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on saada syvällisempi ymmärrys asiakkaiden odotuksista, tuntemuksista ja kokemuksista kotaravintolaruokailutapahtumassa. Mitkä asiat ovat merkityksellisiä elämyskokemuksien syntymisessä?
Tutkimus on kvalitatiivinen, empiirinen aineisto on kaksiosainen, sähköpostikysely avoimella lomakkeella ennen kotaruokailutapahtumaa ja osallistuva havainnointi kotaruokailutapahtumassa ja kysely ruokailutapahtuman jälkeen. Kotaruokailutapah-tumaan osallistui viisitoista henkilöä. Ruokailuun osallistuneet olivat naisia iältään 20–59 vuotiaita.
Tämän tutkimuksen mukaan voidaan todeta, että elämyksien kokeminen ruokailuta-pahtumassa on mahdollista. Elämyksen kokeminen on yksilöllinen, tilalla, tunnelmalla ja visuaalisuudella on merkitystä elämyksen syntymisessä. Asiakkaat kiinnittävät huomiota pieniin yksityiskohtiin ja antavat arvoa asioille jotka on tehty heitä varten. Positiivisena koetaan oma osallistuminen tapahtumassa. Asiakkaat toivovat ravinto-laruokailulta erilaisuutta, yksilöllistä palvelua ja hyvää ruokaa.