Kokous- ja kongressikeskuksen kävijäopasteiden kehittäminen
Laasala, Linda (2011)
Laasala, Linda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714682
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää tutkimuksen kohteena olevan kokous- ja kongressikeskuksen kävijäopasteiden taso sekä havaita niiden mahdolliset kehitystarpeet. Kävijäopasteet vaikuttavat kokous- ja kongressikeskuksen asiakastyytyväisyyteen, sillä hyvän opastuksen avulla asiakas pääsee perille kohteeseensa helposti ja vaivattomasti. Tutkimukseen valitun kokous-ja kongressikeskuksen kävijäopastuksen tasoa ei ollut aiemmin järjestelmällisesti tutkittu. Tutkimuksen suorittamiseen käytettiin haamuostaja-menetelmää. Tutkimukseen valittiin neljä haamuasiakasta, jotka henkilökohtaisesti havainnoivat kohteen kävijäopasteita.
Tutkimusongelmaksi muodostui: ”Kuinka tehokkaita kyseessä olevan kokous- ja kongressikeskuksen kävijäopasteet ovat?” ja alaongelmaksi muodostui: ”Onko kokous- ja kongressikeskuksen kävijäopasteissa kehitettävää?”. Haamuasiakkaiden havaintojen perusteella pyrittiin määrittämään kävijäopastuksen taso ja sen mahdolliset puutteet.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu markkinoinnin kilpailukeinoihin, toimipaikkaosaamiseen, opasteiden merkitykseen rakennuksissa suunnistettaessa sekä kokous- ja kongressitoimintaan ja sen saatavuuteen.
Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin kohteena olevassa kokous- ja kongressikeskuksessa syyskuun 2011 aikana. Tutkimukseen valitut haamuasiakkaat havainnoivat vierailunsa yhteydessä keskuksen kävijäopasteita kirjaten havaintonsa tutkimuslomakkeeseen. Tutkimustulosta voidaan pitää haamuasiakkaiden vähäisen määrän vuoksi korkeintaan suuntaa-antavana, mutta silti luotettavana, sillä tutkimus toteutettiin todenmukaisissa olosuhteissa ja sen tavoitteissa onnistuttiin.
Tutkimustulosten perusteella kokous- ja kongressikeskuksen kävijäopasteet ovat yleisesti ottaen hyviä, sillä kaikki haamuasiakkaat olivat niihin suhteellisen tyytyväisiä. Heidän havaintojensa perusteella kävijäopasteista kuitenkin löytyi joitakin kehityskohteita. Erityisesti ulko-opastus havaittiin puutteelliseksi, sillä niiden koko havaittiin liian pieneksi ja sijoittelu vajavaiseksi. Sisäopasteiden pieni kirjasinkoko koettiin huonoksi, sillä se vaikeutti opasteiden lukemista. Sisäopasteiden koettiin myös olevan paikoin hieman piilossa. Tutkimuksen perusteella kokous- ja kongressikeskuksen kävijäopasteiden tehoa voidaan kehittää riittävällä opaste- ja kirjasinkoolla, hyvällä näkyvyydellä ja opasteiden yhdenmukaisuudella.
Tutkimusongelmaksi muodostui: ”Kuinka tehokkaita kyseessä olevan kokous- ja kongressikeskuksen kävijäopasteet ovat?” ja alaongelmaksi muodostui: ”Onko kokous- ja kongressikeskuksen kävijäopasteissa kehitettävää?”. Haamuasiakkaiden havaintojen perusteella pyrittiin määrittämään kävijäopastuksen taso ja sen mahdolliset puutteet.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu markkinoinnin kilpailukeinoihin, toimipaikkaosaamiseen, opasteiden merkitykseen rakennuksissa suunnistettaessa sekä kokous- ja kongressitoimintaan ja sen saatavuuteen.
Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin kohteena olevassa kokous- ja kongressikeskuksessa syyskuun 2011 aikana. Tutkimukseen valitut haamuasiakkaat havainnoivat vierailunsa yhteydessä keskuksen kävijäopasteita kirjaten havaintonsa tutkimuslomakkeeseen. Tutkimustulosta voidaan pitää haamuasiakkaiden vähäisen määrän vuoksi korkeintaan suuntaa-antavana, mutta silti luotettavana, sillä tutkimus toteutettiin todenmukaisissa olosuhteissa ja sen tavoitteissa onnistuttiin.
Tutkimustulosten perusteella kokous- ja kongressikeskuksen kävijäopasteet ovat yleisesti ottaen hyviä, sillä kaikki haamuasiakkaat olivat niihin suhteellisen tyytyväisiä. Heidän havaintojensa perusteella kävijäopasteista kuitenkin löytyi joitakin kehityskohteita. Erityisesti ulko-opastus havaittiin puutteelliseksi, sillä niiden koko havaittiin liian pieneksi ja sijoittelu vajavaiseksi. Sisäopasteiden pieni kirjasinkoko koettiin huonoksi, sillä se vaikeutti opasteiden lukemista. Sisäopasteiden koettiin myös olevan paikoin hieman piilossa. Tutkimuksen perusteella kokous- ja kongressikeskuksen kävijäopasteiden tehoa voidaan kehittää riittävällä opaste- ja kirjasinkoolla, hyvällä näkyvyydellä ja opasteiden yhdenmukaisuudella.