Virran viemää : Kawa-malli toimintaterapeutin työvälineenä.
Keränen, Heidi; Heikkinen, Teija-Leena (2011)
Keränen, Heidi
Heikkinen, Teija-Leena
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614677
Tiivistelmä
Mielenterveyden avulla ohjaamme elämäämme. Kuitenkin joka viides suomalainen sairastaa jotakin mielenterveyden häiriötä. Kuntoutus on osa mielenterveystyötä ja toimintaterapeutti kuntoutusalan ammattilainen. Toimintaterapian tavoitteena on ihmisen omatoimisuus arjessa ja se perustuu teoriaperustaisiin malleihin sekä viitekehyksiin. Suurin osa tunnetuista toimintaterapian malleista on kehitetty vastaamaan länsimaisten kulttuurien käsitystä terveydestä ja hyvinvoinnista. Vastapainoksi japanilaiset toimintaterapeutit kehittivät 1990-luvulla Kawa-mallin, joka on nykyään Euroopassa kolmen käytetyimmän toimintaterapian mallin joukossa.
Toimintaterapian Ammattieettiset ohjeet ohjeistavat toimintaterapeutteja kehittämään ammatillista osaamistaan. Opinnäytetyöprojektimme tuloksena suunnittelimme ja toteutimme mielenterveyskuntoutujien kanssa työskenteleville toimintaterapeuteille suunnatun koulutuksen, joka oli asiakaslähtöinen, toiminnallinen, luotettava ja esteettinen. ”Kawa-malli toimintaterapeutin työvälineenä” – koulutukseen osallistui 11 toimintaterapeuttia. Koulutus sisälsi yhteydenpidon sähköpostitse toimintaterapeutteihin, tapaamisen koulutukseen osallistuvien toimintaterapeuttien kanssa, neljä tuntia kestävän koulutustilaisuuden, Kawa-mallin itsenäisen kokeilun asiakastyössä kuukauden ajan sekä kaksituntisen palautetilaisuuden. Koulutuksen suunnittelun lähtökohtana olivat kokemuksellisen oppiminen, oman toiminnan reflektointi ja toimintaterapeuttien hiljainen tieto.
Koulutuksen tavoitteena oli, että koulutukseen osallistuvat toimintaterapeutit tietävät Kawa-mallista ja hyödyntävät sitä niin, että se juurtuu asiakastyöhön. Kawa-mallin myötä mahdollistuu asiakaslähtöinen toimintaterapia, mielenterveyskuntoutujan oma ääni ja kulttuuri toimintaterapiaprosessissa huomioidaan ja terapialle asetetaan tarkoituksenmukaiset tavoitteet. Projektin muuna tavoitteena oli syventää omaa tietämystämme Kawa-mallista ja sen hyödynnettävyydestä mielenterveyskuntoutujien toimintaterapiassa. Oppimistavoitteenamme oli koulutustilaisuuden sekä koulutusmateriaalin suunnittelun ja toteutuksen sekä kouluttajina toimimisen oppiminen omakohtaisen kokemuksen kautta. Saavutimme projektille asetetut tavoitteet suunnitelman mukaan. Koulutukseen osallistuneet toimintaterapeutit hyötyivät koulutuksesta ja saivat toimintaterapian käytännöntyön Kawa-mallista uuden työvälineen asiakastyöhönsä.
Toimintaterapian Ammattieettiset ohjeet ohjeistavat toimintaterapeutteja kehittämään ammatillista osaamistaan. Opinnäytetyöprojektimme tuloksena suunnittelimme ja toteutimme mielenterveyskuntoutujien kanssa työskenteleville toimintaterapeuteille suunnatun koulutuksen, joka oli asiakaslähtöinen, toiminnallinen, luotettava ja esteettinen. ”Kawa-malli toimintaterapeutin työvälineenä” – koulutukseen osallistui 11 toimintaterapeuttia. Koulutus sisälsi yhteydenpidon sähköpostitse toimintaterapeutteihin, tapaamisen koulutukseen osallistuvien toimintaterapeuttien kanssa, neljä tuntia kestävän koulutustilaisuuden, Kawa-mallin itsenäisen kokeilun asiakastyössä kuukauden ajan sekä kaksituntisen palautetilaisuuden. Koulutuksen suunnittelun lähtökohtana olivat kokemuksellisen oppiminen, oman toiminnan reflektointi ja toimintaterapeuttien hiljainen tieto.
Koulutuksen tavoitteena oli, että koulutukseen osallistuvat toimintaterapeutit tietävät Kawa-mallista ja hyödyntävät sitä niin, että se juurtuu asiakastyöhön. Kawa-mallin myötä mahdollistuu asiakaslähtöinen toimintaterapia, mielenterveyskuntoutujan oma ääni ja kulttuuri toimintaterapiaprosessissa huomioidaan ja terapialle asetetaan tarkoituksenmukaiset tavoitteet. Projektin muuna tavoitteena oli syventää omaa tietämystämme Kawa-mallista ja sen hyödynnettävyydestä mielenterveyskuntoutujien toimintaterapiassa. Oppimistavoitteenamme oli koulutustilaisuuden sekä koulutusmateriaalin suunnittelun ja toteutuksen sekä kouluttajina toimimisen oppiminen omakohtaisen kokemuksen kautta. Saavutimme projektille asetetut tavoitteet suunnitelman mukaan. Koulutukseen osallistuneet toimintaterapeutit hyötyivät koulutuksesta ja saivat toimintaterapian käytännöntyön Kawa-mallista uuden työvälineen asiakastyöhönsä.