Jatkuvan työelämäyhteyden merkitys oppimisessa : Kokemuksia Koulutuskeskus Salpauksen musiikkiteknologikoulutuksesta
Autere, Mika (2011)
Autere, Mika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614645
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan syitä Koulutuskeskus Salpauksen musiikkiteknologian koulutusohjelman suosioon ja hyviin oppimistuloksiin vuosina 2001-2011. Syiden selvityshalu on lähtenyt puhtaasti opinnäytteen tekijästä, joka toimii yhtenä koulutusohjelman opettajana. Tutkimustulosten toivotaan palvelevan musiikkiteknologikoulutuksen kehittämistä.
Koulutus on saanut hyvän maineen ja siitä on muodostunut erittäin haluttu. Pyrkijöiden määrä ja koulutusohjelman läpäisyaste ovat olleet korkeita ja valmistuneiden opiskelijoiden ammattitaitoa on pidetty hyvänä työelämästä tulleiden palautteiden mukaan. Ilmiön tekee poikkeukselliseksi se, että opettajisto on koostunut suurimmaksi osaksi muodollisesti epäpätevistä sivutoimista tuntiopettajista. Valtaosan tarkastelujakson ajasta vain yksi opettajista on ollut pedagogisesti pätevä. Opetustyöhön sitoutumista ajatellen ei ole itsestään selvää, että näin toteutettu koulutus tuottaa hyviä oppimistuloksia. Ilmeisen onnistunut koulutus on tuloksillaan ja suosiollaan hämmästyttänyt opettajia.
Opinnäytteen merkittävin tutkimuskysymys on, onko opettajien jatkuvalla työelämäyhteydellä ja hyvillä oppimistuloksilla yhteyttä toisiinsa. Tämän lisäksi työ selvittää mikä opiskelijoita motivoi sekä miten tärkeäksi opettajan muodollinen pätevyys koetaan. Vastauksia on saatu kyselytutkimuksesta ja henkilökohtaisista haastatteluista. Työssä tutkitaan myös ammatillisen opettajan osaamisen rakentumista ja oppimisprosessia yleisesti, nykyistä ammatillisen koulutuksen vetovoimaa sekä työelämälähtöisyystavoitteita.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan opettajien jatkuva työelämäyhteys on avainroolissa hyviä oppimistuloksia ja opiskelun motivaatiota ajatellen. Jatkuvan työelämäyhteyden korostuminen ei väheksy muodollisen pedagogisen pätevyyden merkitystä, vaikka jälkimmäinen jääkin toissijaiseksi. Ajatus kannustaa ns. yrittäjäopettajuuteen ja pyrkii korostamaan erikoisosaamisen arvoa sekä uskallusta poiketa yleisistä opetusalan käytännöistä aitoa ja relevanttia oppimista tavoiteltaessa.
Koulutus on saanut hyvän maineen ja siitä on muodostunut erittäin haluttu. Pyrkijöiden määrä ja koulutusohjelman läpäisyaste ovat olleet korkeita ja valmistuneiden opiskelijoiden ammattitaitoa on pidetty hyvänä työelämästä tulleiden palautteiden mukaan. Ilmiön tekee poikkeukselliseksi se, että opettajisto on koostunut suurimmaksi osaksi muodollisesti epäpätevistä sivutoimista tuntiopettajista. Valtaosan tarkastelujakson ajasta vain yksi opettajista on ollut pedagogisesti pätevä. Opetustyöhön sitoutumista ajatellen ei ole itsestään selvää, että näin toteutettu koulutus tuottaa hyviä oppimistuloksia. Ilmeisen onnistunut koulutus on tuloksillaan ja suosiollaan hämmästyttänyt opettajia.
Opinnäytteen merkittävin tutkimuskysymys on, onko opettajien jatkuvalla työelämäyhteydellä ja hyvillä oppimistuloksilla yhteyttä toisiinsa. Tämän lisäksi työ selvittää mikä opiskelijoita motivoi sekä miten tärkeäksi opettajan muodollinen pätevyys koetaan. Vastauksia on saatu kyselytutkimuksesta ja henkilökohtaisista haastatteluista. Työssä tutkitaan myös ammatillisen opettajan osaamisen rakentumista ja oppimisprosessia yleisesti, nykyistä ammatillisen koulutuksen vetovoimaa sekä työelämälähtöisyystavoitteita.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan opettajien jatkuva työelämäyhteys on avainroolissa hyviä oppimistuloksia ja opiskelun motivaatiota ajatellen. Jatkuvan työelämäyhteyden korostuminen ei väheksy muodollisen pedagogisen pätevyyden merkitystä, vaikka jälkimmäinen jääkin toissijaiseksi. Ajatus kannustaa ns. yrittäjäopettajuuteen ja pyrkii korostamaan erikoisosaamisen arvoa sekä uskallusta poiketa yleisistä opetusalan käytännöistä aitoa ja relevanttia oppimista tavoiteltaessa.