Kuljetusvahinkojen vähentäminen maantieliikenteen kappaletavarakuljetuksissa
Hihnala, Mari (2011)
Hihnala, Mari
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614637
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hihnala, Mari. 2011. Kuljetusvahinkojen vähentäminen maantieliikenteen kappaletavarakuljetuksissa. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 32.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia kuinka, maantieliikenteen kappaletavaraliikenteessä tapahtuvia kuljetusvahinkoja voidaan vähentää. Tutkimuksessa selvitetään myös, mitkä ovat tyypillisimmät kuljetusvahinkotyypit kappaletavaraliikenteessä ja mitkä ovat niihin johtaneet syyt. Opinnäytetyö on tehty ilman hankkeistusta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin jakeluautonkuljettajan työssä tapahtuvaa havainnointia. Havainnoinnin lisäksi tutkimustietoa kerättiin haastattelemalla kahta kuljetusyrittäjää ja yhtä yhdistelmäajoneuvonkuljettajaa, jotka toimivat kappaletavarakuljetusten alalla. Teoriaosuuden lähdemateriaalina käytettiin alan kirjallisuutta, lainsäädäntöä sekä Internet lähteitä.
Tutkimuksessa selvisi, että kappaletavarakuljetuksissa tapahtuu pääasiassa kolmentyyppisiä kuljetusvahinkoja. Näitä ovat lastaus- ja purkurasitusten aiheuttamat vahingot, varsinaisen kuljetuksen aikana tapahtuvat vahingot sekä ilmastollisten rasitusten aiheuttamat vahingot. Tärkein kuljetusvahinkojen syntyyn vaikuttava tekijä on kuljetettavan tavaran käsittelyyn osallistuva henkilökunta. Suurin osa vahingoista johtuu henkilökunnan huolimattomuudesta tai ammattitaidon puutteesta. Myös kuljetuskaluston ja sen varusteiden kunnossapidon laiminlyönneillä on osuutta kuljetusvahinkojen syntyyn. Tutkimus osoittaa, että kuljetusyrittäjä voi vähentää kuljetusvahinkojen syntyä kouluttamalla henkilökuntaansa säännöllisesti, huoltamalla kuljetuskaluston asianmukaisesti ja pitämällä kuormansidonta- ja tuentavälineet kunnossa ja kuljettajien käytettävissä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kappaletavarakuljetuksiin erikoistuneiden kuljetusyritysten jokapäiväisten toimintojen kehittämisessä, kappaletavarakuljetuksissa työskentelevien kuljettajien ammattipätevyyskoulutusta suunniteltaessa sekä uusien kuljettajien työhön perehdyttämisessä.
Asiasanat: tavaraliikenne, kuljetusoikeus, liikennevahingot, kuormaus
Hihnala, Mari. 2011. Kuljetusvahinkojen vähentäminen maantieliikenteen kappaletavarakuljetuksissa. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 32.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia kuinka, maantieliikenteen kappaletavaraliikenteessä tapahtuvia kuljetusvahinkoja voidaan vähentää. Tutkimuksessa selvitetään myös, mitkä ovat tyypillisimmät kuljetusvahinkotyypit kappaletavaraliikenteessä ja mitkä ovat niihin johtaneet syyt. Opinnäytetyö on tehty ilman hankkeistusta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin jakeluautonkuljettajan työssä tapahtuvaa havainnointia. Havainnoinnin lisäksi tutkimustietoa kerättiin haastattelemalla kahta kuljetusyrittäjää ja yhtä yhdistelmäajoneuvonkuljettajaa, jotka toimivat kappaletavarakuljetusten alalla. Teoriaosuuden lähdemateriaalina käytettiin alan kirjallisuutta, lainsäädäntöä sekä Internet lähteitä.
Tutkimuksessa selvisi, että kappaletavarakuljetuksissa tapahtuu pääasiassa kolmentyyppisiä kuljetusvahinkoja. Näitä ovat lastaus- ja purkurasitusten aiheuttamat vahingot, varsinaisen kuljetuksen aikana tapahtuvat vahingot sekä ilmastollisten rasitusten aiheuttamat vahingot. Tärkein kuljetusvahinkojen syntyyn vaikuttava tekijä on kuljetettavan tavaran käsittelyyn osallistuva henkilökunta. Suurin osa vahingoista johtuu henkilökunnan huolimattomuudesta tai ammattitaidon puutteesta. Myös kuljetuskaluston ja sen varusteiden kunnossapidon laiminlyönneillä on osuutta kuljetusvahinkojen syntyyn. Tutkimus osoittaa, että kuljetusyrittäjä voi vähentää kuljetusvahinkojen syntyä kouluttamalla henkilökuntaansa säännöllisesti, huoltamalla kuljetuskaluston asianmukaisesti ja pitämällä kuormansidonta- ja tuentavälineet kunnossa ja kuljettajien käytettävissä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kappaletavarakuljetuksiin erikoistuneiden kuljetusyritysten jokapäiväisten toimintojen kehittämisessä, kappaletavarakuljetuksissa työskentelevien kuljettajien ammattipätevyyskoulutusta suunniteltaessa sekä uusien kuljettajien työhön perehdyttämisessä.
Asiasanat: tavaraliikenne, kuljetusoikeus, liikennevahingot, kuormaus