Monikulttuurisuusosaamisen kehittäminen Hovirinnan päiväkodissa : opas työntekijöille
Rostedt, Dea; Nevala, Sanna (2011)
Rostedt, Dea
Nevala, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614625
Tiivistelmä
Monikulttuurisuus on kasvamassa määrin osa päiväkotien arkea ja henkilökunnan osaamista. Siksi tarve monikulttuurisuusosaamisen kehittämiseen ja monikulttuurisuuskasvatuksen toteuttamiseen on suuri. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää monikulttuurisuusosaamista Kaarinan Hovirinnan päiväkodissa sekä lisätä lasten suvaitsevaisuutta ja yhteisöllisyyttä. Opinnäytetyön kehittämistehtäviksi muodostuivat oppaan tekeminen työntekijöille monikulttuurisuudesta sekä monikulttuurisuuskasvatustoiminnan suunnittelu ja toteutus kahdelle päiväkodin lapsiryhmälle.
Opas tehtiin ja sitä kehitettiin yhteistyössä Hovirinnan päiväkodin kahden lapsiryhmän työntekijöiden sekä päiväkodinjohtajan kanssa. Opasta varten toteutettiin kaksi haastattelua, joiden tuloksia hyödynnettiin tuotoksen eri vaiheissa. Opas on suunnattu erityisesti uusille työntekijöille, sijaisille sekä opiskelijoille, mutta myös päiväkodin vakituinen henkilöstö hyötyy siitä. Opas on kaksiosainen. Ensimmäinen osa sisältää tietoa monikulttuurisuusosaamisen kehittämiseen ja toinen menetelmiä monikulttuurisuuskasvatustoiminnan toteuttamiseen.
Monikulttuurisuuskasvatustoimintaa toteutettiin viiden toimintatuokion kokonaisuutena. Tuokioiden teemat olivat ryhmäytyminen, erilaisuus, kiusaaminen, toisen kunnioittaminen sekä ystävyys ja yhteisöllisyys. Ne valittiin monikulttuurisuuskasvatusta käsittelevän kirjallisuuden pohjalta. Teemoja käsiteltiin lasten kanssa muun muassa satujen, keskustelujen ja leikkien avulla.
Oppaasta on saatu koottua kattava ja ajankohtainen. Sitä voi käyttää myös muissa varhaiskasvatusta toteuttavissa yksiköissä. Monikulttuurisuuskasvatustoiminta oli monipuolista ja erilaisille ryhmille sekä eri-ikäisille lapsille soveltuvaa. Tämänkaltainen toiminta auttaa lisäämään lasten suvaitsevaisuutta ja yhteisöllisyyttä. Opinnäytetyö on pieni askel kohti monikulttuurisempaa päiväkotia sekä suvaitsevampaa kasvatusilmapiiriä.
Opas tehtiin ja sitä kehitettiin yhteistyössä Hovirinnan päiväkodin kahden lapsiryhmän työntekijöiden sekä päiväkodinjohtajan kanssa. Opasta varten toteutettiin kaksi haastattelua, joiden tuloksia hyödynnettiin tuotoksen eri vaiheissa. Opas on suunnattu erityisesti uusille työntekijöille, sijaisille sekä opiskelijoille, mutta myös päiväkodin vakituinen henkilöstö hyötyy siitä. Opas on kaksiosainen. Ensimmäinen osa sisältää tietoa monikulttuurisuusosaamisen kehittämiseen ja toinen menetelmiä monikulttuurisuuskasvatustoiminnan toteuttamiseen.
Monikulttuurisuuskasvatustoimintaa toteutettiin viiden toimintatuokion kokonaisuutena. Tuokioiden teemat olivat ryhmäytyminen, erilaisuus, kiusaaminen, toisen kunnioittaminen sekä ystävyys ja yhteisöllisyys. Ne valittiin monikulttuurisuuskasvatusta käsittelevän kirjallisuuden pohjalta. Teemoja käsiteltiin lasten kanssa muun muassa satujen, keskustelujen ja leikkien avulla.
Oppaasta on saatu koottua kattava ja ajankohtainen. Sitä voi käyttää myös muissa varhaiskasvatusta toteuttavissa yksiköissä. Monikulttuurisuuskasvatustoiminta oli monipuolista ja erilaisille ryhmille sekä eri-ikäisille lapsille soveltuvaa. Tämänkaltainen toiminta auttaa lisäämään lasten suvaitsevaisuutta ja yhteisöllisyyttä. Opinnäytetyö on pieni askel kohti monikulttuurisempaa päiväkotia sekä suvaitsevampaa kasvatusilmapiiriä.