Aktivoivien opetusmenetelmien käyttö oppilaiden elämäntapamuutosten tukemiseen
Heimala, Heli; Iivari, Teija (2011)
Heimala, Heli
Iivari, Teija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614624
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli koota aktivoivista opetusmenetelmistä koostettu tukimateriaali elämäntapamuutosten opettamiseen. Tukimateriaali on kohdennettu sosi-aali- ja terveysalalle toisen asteen koulutuksen opettajille ja elämäntapamuutosryhmien ohjaajille. Opiskelijoilla on jo ravitsemuksen perustietämys. Tavoitteena oli tehdä opet-tajan tueksi materiaali, jonka avulla voidaan tukea ja lisätä oppilaiden terveys- ja hyvin-vointikäyttäytymistä.
Kehittämishankkeen teoriaosuuksissa käsiteltiin terveyskäyttäytyminen ravitsemus - ja liikuntasuositusten osalta, terveyskäyttäymisen muutos muutosvaihemallin ja motivoin nin kautta sekä oppimistyylit ja -käsitykset.
Niin teoriatieto kuin aiemmat tutkimukset ja tämä kehittämistyön tekijöiden käytännön kokemukset osoittivat, että tällaiselle terveellisiä elämäntapoja opettavalle terveystiedon aktivoivia opetusmenetelmiä hyödyntävälle tukimateriaalille on tarvetta. Opiskelijoilla on usein puutteellisia elämänhallintataitoja, jotka eivät kehity perinteisessä luokkahuo-neopetuksessa, vaan tarvitaan aktivoivia toiminnallisia ja tavoitteellisia harjoituksia. Taitojen lisäksi nuoret opiskelijat tarvitsevat elämänhallintataitojen pohjaksi vahvaa itsetuntoa, sosiaalisia taitoja sekä kykyä itseohjautuvuuteen, joita voidaan vahvistaa aktivoivilla opetusmenetelmillä.
Kehittämishankkeen teoriaosuuksissa käsiteltiin terveyskäyttäytyminen ravitsemus - ja liikuntasuositusten osalta, terveyskäyttäymisen muutos muutosvaihemallin ja motivoin nin kautta sekä oppimistyylit ja -käsitykset.
Niin teoriatieto kuin aiemmat tutkimukset ja tämä kehittämistyön tekijöiden käytännön kokemukset osoittivat, että tällaiselle terveellisiä elämäntapoja opettavalle terveystiedon aktivoivia opetusmenetelmiä hyödyntävälle tukimateriaalille on tarvetta. Opiskelijoilla on usein puutteellisia elämänhallintataitoja, jotka eivät kehity perinteisessä luokkahuo-neopetuksessa, vaan tarvitaan aktivoivia toiminnallisia ja tavoitteellisia harjoituksia. Taitojen lisäksi nuoret opiskelijat tarvitsevat elämänhallintataitojen pohjaksi vahvaa itsetuntoa, sosiaalisia taitoja sekä kykyä itseohjautuvuuteen, joita voidaan vahvistaa aktivoivilla opetusmenetelmillä.