MITTAAMALLA KOHTI LAATUA : Strukturoitu palvelu- ja kuntoutumissuunnitelmalomake Kalajoen Palvelukodille
Autere, Satu; Salmela, Tiina (2011)
Autere, Satu
Salmela, Tiina
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614613
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Kalajoen Palvelukodille, jonka toiminta-ajatuksena on tarjota asumis- ja kuntoutumispalveluja mielenterveyskuntoutujille ja muille tuettua asumispalvelua tarvitseville. Asiakaslähtöinen ja laadukas palvelun tuottaminen edellyttää prosessien hallintaa, suunnittelua, seurantaa ja arviointia. Mielenterveyskuntoutuksessa on keskeistä asiakkaan äänen kuuleminen sekä sitoutunut yhteistyö asiakkaan ja ammattilaisten välillä.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä strukturoitu palvelu- ja kuntoutumissuunnitelmalomake sekä sen täyttöohje osana Kalajoen Palvelukodin jatkuvaa laatu- ja kehittämistyötä.
Strukturoitu palvelu- ja kuntoutumissuunnitelmalomake sisältää täytettynä kunkin asiakkaan palveluprosessin tavoitteet, sisällöt, keinot ja arvioinnit asiakkaan kuulemista unohtamatta. Lomakkeeseen kirjataan myös mahdollinen kuntoutusta tukeva sosiaalinen viriketoiminta eri verkostojen kanssa. Laaditut täyttöohjeet varmistavat osaltaan yhtenäisten kirjaamiskäytäntöjen omaksumista. Strukturoitu kirjaaminen ohjaa kirjaamaan oleellisen toimien samalla mittarina tehdystä työstä sekä omavalvonnan välineenä. Lomakkeeseen on nivottu jo olemassa olevia yksittäisiä mittareita, kuten toimintakykymittari ja poikkeamien seuranta. Lisäksi laadittiin Asiakkaan ääni –lomake, jossa asiakas voi tuoda esille huoliaan, pelkojaan ja vahvuuksiaan.
Jatkossa Kalajoen Palvelukoti voi hyödyntää laadittua lomaketta laatutyöskentelyssään.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä strukturoitu palvelu- ja kuntoutumissuunnitelmalomake sekä sen täyttöohje osana Kalajoen Palvelukodin jatkuvaa laatu- ja kehittämistyötä.
Strukturoitu palvelu- ja kuntoutumissuunnitelmalomake sisältää täytettynä kunkin asiakkaan palveluprosessin tavoitteet, sisällöt, keinot ja arvioinnit asiakkaan kuulemista unohtamatta. Lomakkeeseen kirjataan myös mahdollinen kuntoutusta tukeva sosiaalinen viriketoiminta eri verkostojen kanssa. Laaditut täyttöohjeet varmistavat osaltaan yhtenäisten kirjaamiskäytäntöjen omaksumista. Strukturoitu kirjaaminen ohjaa kirjaamaan oleellisen toimien samalla mittarina tehdystä työstä sekä omavalvonnan välineenä. Lomakkeeseen on nivottu jo olemassa olevia yksittäisiä mittareita, kuten toimintakykymittari ja poikkeamien seuranta. Lisäksi laadittiin Asiakkaan ääni –lomake, jossa asiakas voi tuoda esille huoliaan, pelkojaan ja vahvuuksiaan.
Jatkossa Kalajoen Palvelukoti voi hyödyntää laadittua lomaketta laatutyöskentelyssään.