Lapsen sadan kielen polulla : Pedagogisen dokumentoinnin kehittäminen varhaiskasvatuksessa
Turunen, Henna (2011)
Turunen, Henna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514587
Tiivistelmä
Hämeenlinnan varhaiskasvatuspalveluissa käynnistettiin vuonna 2009 Minun Hämeenlinnani – projekti. Projektin tavoitteena oli tehdä Hämeenlinna kaupunkina ja ympäristönä näkyväksi lapsen silmin. Projektin yhdeksi tavoitteeksi asetettiin hämeenlinnalaisen taidekasvatusmallin kehittäminen. Työskentelyn taustalla vaikuttaa reggio emilia – kasvatusajattelu ja näkemys lapsesta toimivana, tutkivana ja alituisesti oppivana yksilönä.
Lapsen sadan kielen polulla – opinnäytetyö käsittelee pedagogisen dokumentoinnin kehittämistä hämeenlinnalaisessa päiväkodissa. Työn tavoitteena oli löytää keinoja työmenetelmän kehittämiseksi ja juurruttamiseksi osaksi päivähoidon arkea. Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat löytyvät reggio emilia -kasvatusajattelusta ja varhaislapsuuden taidekasvatuksen lähestymistavoista.
Lapsen sadan kielen polulla on toimintatutkimuksellinen opinnäytetyö, jossa käytettiin tutkimusmenetelminä kyselyä, osallistuvaa havainnointia ja teemahaastattelua. Työskentelyn kohteena olivat yhden päiväkodin 10 tiimiä ja heidän pedagoginen dokumentointityöskentely omissa ryhmissä.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että työmenetelmän juurtuminen osaksi arkea saatiin hyvälle alulle. Kokemukset työskentelystä olivat pääosin positiivisia. Pedagoginen dokumentointi nähtiin vahvasti osana tulevaisuuden työtä. Työmenetelmän vahvuuksina nähtiin lapsilähtöisyys, vuorovaikutteisuus ja monipuolisuus. Työmenetelmä tukee kasvatuskumppanuutta. Työmenetelmän kehittämistyö jatkuu päivähoidon arjessa.
Lapsen sadan kielen polulla – opinnäytetyö käsittelee pedagogisen dokumentoinnin kehittämistä hämeenlinnalaisessa päiväkodissa. Työn tavoitteena oli löytää keinoja työmenetelmän kehittämiseksi ja juurruttamiseksi osaksi päivähoidon arkea. Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat löytyvät reggio emilia -kasvatusajattelusta ja varhaislapsuuden taidekasvatuksen lähestymistavoista.
Lapsen sadan kielen polulla on toimintatutkimuksellinen opinnäytetyö, jossa käytettiin tutkimusmenetelminä kyselyä, osallistuvaa havainnointia ja teemahaastattelua. Työskentelyn kohteena olivat yhden päiväkodin 10 tiimiä ja heidän pedagoginen dokumentointityöskentely omissa ryhmissä.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että työmenetelmän juurtuminen osaksi arkea saatiin hyvälle alulle. Kokemukset työskentelystä olivat pääosin positiivisia. Pedagoginen dokumentointi nähtiin vahvasti osana tulevaisuuden työtä. Työmenetelmän vahvuuksina nähtiin lapsilähtöisyys, vuorovaikutteisuus ja monipuolisuus. Työmenetelmä tukee kasvatuskumppanuutta. Työmenetelmän kehittämistyö jatkuu päivähoidon arjessa.