Portfolio hyötykäyttöön : Portfolio näyttötutkinnossa ja itsenäistymiskasvatuksessa
Lilja, Ulla; Tuominen, Taija (2011)
Lilja, Ulla
Tuominen, Taija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514584
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa esitellään erilaisia portfoliotyyppejä ja yleisiä ohjeita niiden laatimiselle. Tavallisimmat portfoliotyypit ovat perusportfolio eli keräilyportfolio, prosessiportfolio, näyteportfolio tai ammatillinen portfolio sekä arviointiportfolio. Useimmissa ohjeistuksissa toistuvat samat peruselementit, joiden avulla portfolio rakentuu. Työssä käsitellään lyhyesti myös nykyään yleistyvien sähköisten portfolioiden muotoseikkoja.
Puistopuutarhureiden ammattitutkinnon tutkintotilaisuuksia eli näyttöjä varten räätälöitiin yksinkertainen sähköisen portfolion mallipohja, jonka tarkoitus oli helpottaa opettajien ohjaustyötä, yhtenäistää näytöissä käytettäviä portfoliokäytänteitä sekä madaltaa opiskelijan kynnystä ryhtyä portfolion laatimiseen. Mallipohjaa kokeiltiin käytännössä yhden valmistuvan puistopuutarhuriopiskelijan kanssa Pirkanmaan aikuisopistossa.
Kehitysvammaisten itsenäistymiskasvatus kaipasi yhdenmukaistamista. Opettajille tehtiin kyselytutkimus, jossa selvitettiin asioita itsenäistymiskasvatuksesta sekä tarpeita portfolion käytölle. Sen sijaan, että itsenäistymiskasvatukselle olisi kehitelty uusi portfoliomalli, otettiin koekäyttöön aiemmin Turun amk:ssa kehitetty prosessiportfoliotyyppinen Umbrella-työkirja Aitoon koulutuskeskuksen kahdessa valmentavan linjan ryhmässä.
Sekä kokeilun että kyselyn perusteella koettiin, että portfolion käyttö on tarpeellista ja hyödyllistä ottaa osaksi opetusta. Vaikka valmiita portfoliomalleja ja –ohjeita on tarjolla, ne eivät siirry helposti käytäntöön. Näillä kokeiluilla haluttiin selvittää, voidaanko portfolioiden hyödyntämistä lisätä soveltamalla ja räätälöimällä ohjeistusta juuri käyttötarkoitukseen sopivaksi. Kehitystyötä jatketaan, kun mallien toimivuudesta saadaan lisää käytännön kokemuksia.
Puistopuutarhureiden ammattitutkinnon tutkintotilaisuuksia eli näyttöjä varten räätälöitiin yksinkertainen sähköisen portfolion mallipohja, jonka tarkoitus oli helpottaa opettajien ohjaustyötä, yhtenäistää näytöissä käytettäviä portfoliokäytänteitä sekä madaltaa opiskelijan kynnystä ryhtyä portfolion laatimiseen. Mallipohjaa kokeiltiin käytännössä yhden valmistuvan puistopuutarhuriopiskelijan kanssa Pirkanmaan aikuisopistossa.
Kehitysvammaisten itsenäistymiskasvatus kaipasi yhdenmukaistamista. Opettajille tehtiin kyselytutkimus, jossa selvitettiin asioita itsenäistymiskasvatuksesta sekä tarpeita portfolion käytölle. Sen sijaan, että itsenäistymiskasvatukselle olisi kehitelty uusi portfoliomalli, otettiin koekäyttöön aiemmin Turun amk:ssa kehitetty prosessiportfoliotyyppinen Umbrella-työkirja Aitoon koulutuskeskuksen kahdessa valmentavan linjan ryhmässä.
Sekä kokeilun että kyselyn perusteella koettiin, että portfolion käyttö on tarpeellista ja hyödyllistä ottaa osaksi opetusta. Vaikka valmiita portfoliomalleja ja –ohjeita on tarjolla, ne eivät siirry helposti käytäntöön. Näillä kokeiluilla haluttiin selvittää, voidaanko portfolioiden hyödyntämistä lisätä soveltamalla ja räätälöimällä ohjeistusta juuri käyttötarkoitukseen sopivaksi. Kehitystyötä jatketaan, kun mallien toimivuudesta saadaan lisää käytännön kokemuksia.