Osaamisen johtaminen kotihoidossa- Hyvinkään kaupungin kotihoidon henkilöstön näkökulmasta
Niskanen, Marita (2011)
Niskanen, Marita
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514568
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuolto on myllerryksissä tulevina vuosina. Suurten ikäluokkien siirtyminen eläkkeelle vieden mukanaan suuren määrän hiljaista tietoa sekä erilaiset rakenteelliset sekä toiminnalliset muutokset organisaatioissa luovat nykyisille ja tuleville hoitotyön johtajille haasteita johtamistyöhönsä. Henkilöstön johtaminen, etenkin osaamisen johtaminen tulee olemaan tärkeä osa hoitotyön johtajien arkea tulevaisuudessa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata ja selvittää Hyvinkään kaupungin kotihoidon työntekijöiden näkemyksiä osaamisen johtamisesta. Työntekijöillä tarkoitettiin sekä lähiesimiehiä että asiakastyöhön osallistuvia työntekijöitä. Kvantitatiivinen lomakekysely toimitettiin henkilökohtaisesti kohderyhmälle (N=145). Vastausprosentti oli 62%. Kyselylomake oli laadittu juuri tätä tutkimusta varten. Apuna käytettiin tutkimuksen teoriaosuutta sekä aiheesta aiemmin tehtyjä tutkimuksia.
Tutkimustulosten perusteella osaamisen johtaminen koettiin vaikeana ja hienona käsitteenä ymmärtää tavallisessa asiakastyössä. Osaamisen johtamisen keinoiksi nimettiin yleisimmin kehityskeskustelut ja erilaiset koulutustilaisuudet.
Osaamisen johtajana nykyinen esimies oli työntekijöiden osaamisen tukija ja kehittäjä. Esimiehellä oli oikeanlainen näkemys työntekijöiden osaamisen tasosta ja ammatillisen kasvun suunnista ja kehittämisalueista. Esimies antoi mahdollisuuden koulutuksiin ja oman ammattitaidon hyödyntämiseen. Osaamista jaettiin tiimeissä. Ongelmakohtina nousi ajan puute oman osaamisen hyödyntämiseen sekä esimiesten kannustuksen puute ja asiakastyöstä liian kaukana oleminen.
Tulevaisuudessa toivottiin ylemmän johdon panosta resurssien oikeaan kohdentamiseen sekä mahdollisiin palkkioihin osaamisesta. Hiljaisen tiedon jakaminen ja siinä onnistuminen nousivat myös haasteiksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata ja selvittää Hyvinkään kaupungin kotihoidon työntekijöiden näkemyksiä osaamisen johtamisesta. Työntekijöillä tarkoitettiin sekä lähiesimiehiä että asiakastyöhön osallistuvia työntekijöitä. Kvantitatiivinen lomakekysely toimitettiin henkilökohtaisesti kohderyhmälle (N=145). Vastausprosentti oli 62%. Kyselylomake oli laadittu juuri tätä tutkimusta varten. Apuna käytettiin tutkimuksen teoriaosuutta sekä aiheesta aiemmin tehtyjä tutkimuksia.
Tutkimustulosten perusteella osaamisen johtaminen koettiin vaikeana ja hienona käsitteenä ymmärtää tavallisessa asiakastyössä. Osaamisen johtamisen keinoiksi nimettiin yleisimmin kehityskeskustelut ja erilaiset koulutustilaisuudet.
Osaamisen johtajana nykyinen esimies oli työntekijöiden osaamisen tukija ja kehittäjä. Esimiehellä oli oikeanlainen näkemys työntekijöiden osaamisen tasosta ja ammatillisen kasvun suunnista ja kehittämisalueista. Esimies antoi mahdollisuuden koulutuksiin ja oman ammattitaidon hyödyntämiseen. Osaamista jaettiin tiimeissä. Ongelmakohtina nousi ajan puute oman osaamisen hyödyntämiseen sekä esimiesten kannustuksen puute ja asiakastyöstä liian kaukana oleminen.
Tulevaisuudessa toivottiin ylemmän johdon panosta resurssien oikeaan kohdentamiseen sekä mahdollisiin palkkioihin osaamisesta. Hiljaisen tiedon jakaminen ja siinä onnistuminen nousivat myös haasteiksi.