Matkailualan yrityksien ja organisaatioiden verkostoituminen Hattulassa
Elo, Sanna (2011)
Elo, Sanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414527
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Hattulan matkailuyrittäjien keskinäisen verkostoitumisen nykytilannetta sekä selvittää vaihtoehtoisia jatkotoimenpiteitä matkailun kehittämistä varten. Tutkimuksen taustalla on CreaMentors Oy:n tekemä Hattulan matkailun kehittämissuunnitelma. Kehittämissuunnitelmassa esiteltiin idea matkailuyrittäjien yhteisestä toimielimestä, jonka tarkoituksena oli koota Hattulan matkailuyrittäjät saman brändin alle ja kehittää matkailua Hattulassa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Hattulan kunta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään verkostoitumiseen ja matkailuun liittyviä käsitteitä sekä lyhyesti markkinoinnin teorioita. Teoriaosuudessa käsitellään myös tarkemmin verkostoitumisen erilaisia vaihtoehtoja sekä verkostojen toiminnan kannalta tärkeitä edellytyksiä ja haasteita. Lisäksi tarkastellaan matkailuun liittyviä erityispiirteitä markkinoinnin ja kilpailun kannalta sekä Kanta-Hämeen matkailuun liittyviä erityispiirteitä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimukseen kuului kysely, johon vastasi 25 yritystä ja organisaatiota. Kysely toteutettiin verkkokyselynä sekä paperisena kyselynä matkailuyrittäjien aamukahvitilaisuuteen osallistuneille yrittäjille.
Kyselyn tulosten mukaan Hattulassa vierailevat matkailijat ovat kotoisin pääasiassa Etelä-Suomesta. Asiakkaat ovat useimmiten yrityksiä ja yhteisöjä sekä yksityisistä matkailijoista lähinnä ryhmä- ja harrastematkailijoita sekä perheitä. Tällä hetkellä yritykset tekevät keskenään yhteistyötä eniten markkinoinnissa sekä yhteisten tapahtumien järjestämisessä. Yhteistyön esteenä oli useimmiten se, ettei yritys tunne sopivaa yritystä alueelta. 64 % vastanneista oli kuitenkin valmis panostamaan, lähinnä omalla työpanoksellaan, yhteisen toimielimen toimintaan. Toimielimen tehtäviin toivottiin kuuluvaksi yhteisen markkinoinnin hoito sekä tuotepakettien kehittäminen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään verkostoitumiseen ja matkailuun liittyviä käsitteitä sekä lyhyesti markkinoinnin teorioita. Teoriaosuudessa käsitellään myös tarkemmin verkostoitumisen erilaisia vaihtoehtoja sekä verkostojen toiminnan kannalta tärkeitä edellytyksiä ja haasteita. Lisäksi tarkastellaan matkailuun liittyviä erityispiirteitä markkinoinnin ja kilpailun kannalta sekä Kanta-Hämeen matkailuun liittyviä erityispiirteitä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimukseen kuului kysely, johon vastasi 25 yritystä ja organisaatiota. Kysely toteutettiin verkkokyselynä sekä paperisena kyselynä matkailuyrittäjien aamukahvitilaisuuteen osallistuneille yrittäjille.
Kyselyn tulosten mukaan Hattulassa vierailevat matkailijat ovat kotoisin pääasiassa Etelä-Suomesta. Asiakkaat ovat useimmiten yrityksiä ja yhteisöjä sekä yksityisistä matkailijoista lähinnä ryhmä- ja harrastematkailijoita sekä perheitä. Tällä hetkellä yritykset tekevät keskenään yhteistyötä eniten markkinoinnissa sekä yhteisten tapahtumien järjestämisessä. Yhteistyön esteenä oli useimmiten se, ettei yritys tunne sopivaa yritystä alueelta. 64 % vastanneista oli kuitenkin valmis panostamaan, lähinnä omalla työpanoksellaan, yhteisen toimielimen toimintaan. Toimielimen tehtäviin toivottiin kuuluvaksi yhteisen markkinoinnin hoito sekä tuotepakettien kehittäminen.