Yhteinen ykseys : esitysanalyysi Robin Hood -oopperasta
Rosendahl, Anna (2011)
Rosendahl, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414523
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee oopperataidetta, sen työtapoja ja prosessia. Työn materiaalina käytän Suomen Kansallisoopperassa tammikuussa 2011 ensi-iltansa saanutta Robin Hood -koko perheen oopperaa. Työ jakaantuu Robin Hood -teoksen tapahtumien yksityiskohtaiseen purkamiseen eli esitysanalyysiin. Tämän lisäksi aineistoni muodostuu oopperasäveltäjä Jukka Linkolan, ohjaaja Kari Heiskasen ja libretisti Jukka Virtasen tekijähaastatteluista. Kirjallinen aineistoni muodostuu oopperan perusteoksista sekä modernin teatterin julkaisuista. Näkemäni Robin Hood -oopperan lisäksi hyödynsin teoksesta tehtyä tallennetta esitysanalyysin laatimisessa.
Tarkastelen työssäni Robin Hood -teosta näkökulmanani Richard Wagnerin yhtenäistaideteoksen ideaali. Rinnastan laatimani esitysanalyysin Wagnerin kokonaistaiteen ideaaliin sekä haastatteluista keräämäni tiedon Robin Hood -prosessista Wagnerin työtapoihin ja yleisemmin oopperataiteen perinteisiin työtapoihin.
Työni tavoitteena on ymmärtää ja kyseenalaistaa oopperataiteen osa-alueita ja niiden ominaislaatuja. Tavoitteeni on myös löytää vaihtoehtoja mielestäni vanhoiksi käyneille työskentelymalleille, kuten perinteiselle kaavalle, jossa libretto syntyy ennen sävellystä, jota ohjaus seuraa. Vaikka työ käsittelee oopperataidetta, se on luettavissa myös muita taidemuotoja ja niiden työtapoja puhuttelevaksi.
Esitysanalyysin ja tekijähaastattelujen perusteella keskeisimmät havaintoni käsittelemästäni aiheesta ovat oopperataiteelle tyypillisestä tekijälähtöisyydestä kumpuava osa-alueiden (libretto, sävellys, ohjaus) erillisyys, sekä työprosessiin sisältyvän vuorovaikutuksen puute ja mahdollisuus.
Tarkastelen työssäni Robin Hood -teosta näkökulmanani Richard Wagnerin yhtenäistaideteoksen ideaali. Rinnastan laatimani esitysanalyysin Wagnerin kokonaistaiteen ideaaliin sekä haastatteluista keräämäni tiedon Robin Hood -prosessista Wagnerin työtapoihin ja yleisemmin oopperataiteen perinteisiin työtapoihin.
Työni tavoitteena on ymmärtää ja kyseenalaistaa oopperataiteen osa-alueita ja niiden ominaislaatuja. Tavoitteeni on myös löytää vaihtoehtoja mielestäni vanhoiksi käyneille työskentelymalleille, kuten perinteiselle kaavalle, jossa libretto syntyy ennen sävellystä, jota ohjaus seuraa. Vaikka työ käsittelee oopperataidetta, se on luettavissa myös muita taidemuotoja ja niiden työtapoja puhuttelevaksi.
Esitysanalyysin ja tekijähaastattelujen perusteella keskeisimmät havaintoni käsittelemästäni aiheesta ovat oopperataiteelle tyypillisestä tekijälähtöisyydestä kumpuava osa-alueiden (libretto, sävellys, ohjaus) erillisyys, sekä työprosessiin sisältyvän vuorovaikutuksen puute ja mahdollisuus.