Tervetuloa pyhäkouluun! : Markkinointiviestintäsuunnitelma: Kannuksen seurakunnan pyhäkoulutyö
Tervo, Päivi (2011)
Tervo, Päivi
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414520
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kannuksen evankelis-luterilainen seurakunta. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma seurakunnan pyhäkoulutyölle.
Pyhäkoulun suosio on hiljalleen hiipunut viime vuosikymmeninä. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää markkinointiviestinnän keinoja, joiden avulla pyhäkoulutyö saadaan tunnetummaksi ja erottumaan muiden lapsille suunnattujen aktiviteettien joukosta. Toisena tavoitteena oli tunnistaa ne keinot, joilla tieto pyhäkoulusta tavoittaa lapset ja heidän vanhempansa. Tarkoitus oli kehittää tällä hetkellä käytössä olevia viestinnän keinoja sekä löytää uusia keinoja, jotka tavoittavat paremmin nykypäivän ihmiset. Työssä myös pohdittiin uusia tapoja toteuttaa pyhäkoulut.
Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö. Teoriaosuus tehtiin alan kirjallisuuteen perustuen. Siinä käsitellään markkinointia yleisesti, markkinointia nonprofit-organisaatioissa ja markkinointiviestintää. Toiminnallisen osuuden aluksi käsiteltiin Kannuksen seurakuntaa organisaationa ja pyhäkoulutyötä. Toiminnallisen osuuden lopputuloksena oli markkinointiviestintäsuunnitelma Kannuksen seurakunnan pyhäkoulutyölle. Suunnitelmassa muokattiin perinteisiä markkinointiviestinnän kanavia seurakuntatyön luonteeseen sopiviksi. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa asetettiin myös tavoitteet ja määriteltiin aikataulu suunnitelman toteuttamiselle.
Pyhäkoulun suosio on hiljalleen hiipunut viime vuosikymmeninä. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää markkinointiviestinnän keinoja, joiden avulla pyhäkoulutyö saadaan tunnetummaksi ja erottumaan muiden lapsille suunnattujen aktiviteettien joukosta. Toisena tavoitteena oli tunnistaa ne keinot, joilla tieto pyhäkoulusta tavoittaa lapset ja heidän vanhempansa. Tarkoitus oli kehittää tällä hetkellä käytössä olevia viestinnän keinoja sekä löytää uusia keinoja, jotka tavoittavat paremmin nykypäivän ihmiset. Työssä myös pohdittiin uusia tapoja toteuttaa pyhäkoulut.
Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö. Teoriaosuus tehtiin alan kirjallisuuteen perustuen. Siinä käsitellään markkinointia yleisesti, markkinointia nonprofit-organisaatioissa ja markkinointiviestintää. Toiminnallisen osuuden aluksi käsiteltiin Kannuksen seurakuntaa organisaationa ja pyhäkoulutyötä. Toiminnallisen osuuden lopputuloksena oli markkinointiviestintäsuunnitelma Kannuksen seurakunnan pyhäkoulutyölle. Suunnitelmassa muokattiin perinteisiä markkinointiviestinnän kanavia seurakuntatyön luonteeseen sopiviksi. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa asetettiin myös tavoitteet ja määriteltiin aikataulu suunnitelman toteuttamiselle.