Dokumenttielokuva on demand
Mononen, Maarit (2011)
Mononen, Maarit
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111114475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111114475
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona dokumenttielokuvatuotantoyhtiö Illume Oy:lle. Tavoitteena oli tutkia erilaisia kysyntään perustuvaan jakeluun pohjautuvia palveluita ja pohtia niiden kannattavuutta dokumenttielokuvan jakelussa. Dokumenttielokuvan rahoitusvaikeudet pakottavat tuottajat miettimään uudenlaisia rahoitustapoja, kuten dokumenttielokuvien jälkimyyntiä, joka on perinteisesti ollut hyvin vähäistä. Osasyynä jälkimyynnin puuttumiseen ovat olleet television levityssopimukset, mutta osittain myös tietämättömyys uusien jälkimyyntikanavien toiminnasta ja niihin liittyvistä ansaintamalleista.
Tutkimusaineistona käytettiin Illume Oy:n tuottamaa elokuvaa ”Timanttikoirien vuosi 1984”, jonka kysyntään perustuvan jakelun eli niin kutsutun on demand -jakelun mahdollisuuksia tarkasteltiin tapaustutkimuksen kautta. Lisäksi työssä on käsitelty on demand -jakelun palveluntarjoajia ja tarkasteltu digitaalisen ajan ansaintamalleja sekä dokumenttielokuvan jakeluprosessia yleisesti.
Dokumenttielokuvan on demand -jakelun merkittävimmiksi esteiksi paljastuivat erityisesti musiikkiin liittyvät tekijänoikeusmaksut, joiden suuruus tekee elokuvan jakelusta helposti kannattamatonta. Monissa sähköisiin kanaviin perustuvissa jakelutavoissa fyysinen tuote puuttuu, joten kuluttaja ei ole valmis maksamaan kovin korkeaa hintaa tuotteesta. Kansainvälisiä aiheita käsittelevät elokuvat saavuttavat kuitenkin laajoja yleisöjä helposti saatavilla olevan on demand -jakelun avulla.
Tutkimusaineistona käytettiin Illume Oy:n tuottamaa elokuvaa ”Timanttikoirien vuosi 1984”, jonka kysyntään perustuvan jakelun eli niin kutsutun on demand -jakelun mahdollisuuksia tarkasteltiin tapaustutkimuksen kautta. Lisäksi työssä on käsitelty on demand -jakelun palveluntarjoajia ja tarkasteltu digitaalisen ajan ansaintamalleja sekä dokumenttielokuvan jakeluprosessia yleisesti.
Dokumenttielokuvan on demand -jakelun merkittävimmiksi esteiksi paljastuivat erityisesti musiikkiin liittyvät tekijänoikeusmaksut, joiden suuruus tekee elokuvan jakelusta helposti kannattamatonta. Monissa sähköisiin kanaviin perustuvissa jakelutavoissa fyysinen tuote puuttuu, joten kuluttaja ei ole valmis maksamaan kovin korkeaa hintaa tuotteesta. Kansainvälisiä aiheita käsittelevät elokuvat saavuttavat kuitenkin laajoja yleisöjä helposti saatavilla olevan on demand -jakelun avulla.