Eskarilaisesta koululaiseksi : Esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen kynnyksen madaltaminen Ruskon kunnassa
Soramäki, Anne (2011)
Soramäki, Anne
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111114461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111114461
Tiivistelmä
Aloitin tutkimuksen tekemisen projektityöstäni, jossa selvitin esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyön mahdollisuutta Ruskon kunnassa. Halusin kehittää yhteistyötä, koska lapsen kouluun siirtymisen kynnystä voitaisiin madaltaa esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä tiivistämällä. Esitin ideani päivähoidon johtajalle ja varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan puheenjohtajalle. He kannustivat minua aloittamaan tutkimuksen.
Opinnäytetyön tavoitteena on löytää toimintatapoja kynnyksen madaltamiseen. Tavoitteena on löytää keinot, joilla yhteistyön tekeminen ja sen jatkuva kehittäminen turvataan. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa sanotaan, että esi- ja alkuopetuksen on tarjottava yhtenäinen jatkumo lapsen oppimiselle. Tämä jatkumo turvataan sitoutumalla yhteisyöhön ja kehittämällä jatkuvasti omaa työtään ja osaamistaan. Näihin kehittämismahdollisuuksiin hain vastausta opinnäyte- ja projektityössäni.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja perustuu etnografiseen tutkimukseen. Työn tavoitteena on kuvata ja selittää esi- ja alkuopettajien toimintaa heidän toimintaympäristössään. Aineistoa keräsin päiväkirjojen ja kyselyjen muodossa, lisäksi käytin projektityöni aineistoa.
Tuloksista nousi esiin yhteistyön tärkeys, yhteistyön pitkäjänteisyys, joka turvataan henkilöstön pysyvyydellä ja sitoutuneisuudella sekä yhteistyön tekemisen mahdollistaminen. Näin opettajien tietoisuus tulevista koululaisista lisääntyy, esiopettajien tietoisuus koulun toimintatavoista lisääntyy ja lasten koulun aloittamiseen liittyvä jännitys ja mahdolliset pelot vähenevät. Näillä keinoilla turvataan se, että lapsi pääsee tutustumaan kouluun ja sen toimintaympäristöön jo etukäteen, näin hänen mahdolliset pelkonsa hälvenevät ja hän voi keskittyä oppimiseen ja uusien ystävyyssuhteiden solmimiseen.
Lautakunnan ja johtavien viranhaltioiden tehtävänä on tarjota mahdollisuudet kehittämistyöhön, joka voisi alkaa yhteisen opetussuunnitelman laatimisella Ruskon kunnan esi- ja alkuopetukseen. Vanhempien mukaan ottaminen kehittämistyöhön on myös tärkeää.
Opinnäytetyön tavoitteena on löytää toimintatapoja kynnyksen madaltamiseen. Tavoitteena on löytää keinot, joilla yhteistyön tekeminen ja sen jatkuva kehittäminen turvataan. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa sanotaan, että esi- ja alkuopetuksen on tarjottava yhtenäinen jatkumo lapsen oppimiselle. Tämä jatkumo turvataan sitoutumalla yhteisyöhön ja kehittämällä jatkuvasti omaa työtään ja osaamistaan. Näihin kehittämismahdollisuuksiin hain vastausta opinnäyte- ja projektityössäni.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja perustuu etnografiseen tutkimukseen. Työn tavoitteena on kuvata ja selittää esi- ja alkuopettajien toimintaa heidän toimintaympäristössään. Aineistoa keräsin päiväkirjojen ja kyselyjen muodossa, lisäksi käytin projektityöni aineistoa.
Tuloksista nousi esiin yhteistyön tärkeys, yhteistyön pitkäjänteisyys, joka turvataan henkilöstön pysyvyydellä ja sitoutuneisuudella sekä yhteistyön tekemisen mahdollistaminen. Näin opettajien tietoisuus tulevista koululaisista lisääntyy, esiopettajien tietoisuus koulun toimintatavoista lisääntyy ja lasten koulun aloittamiseen liittyvä jännitys ja mahdolliset pelot vähenevät. Näillä keinoilla turvataan se, että lapsi pääsee tutustumaan kouluun ja sen toimintaympäristöön jo etukäteen, näin hänen mahdolliset pelkonsa hälvenevät ja hän voi keskittyä oppimiseen ja uusien ystävyyssuhteiden solmimiseen.
Lautakunnan ja johtavien viranhaltioiden tehtävänä on tarjota mahdollisuudet kehittämistyöhön, joka voisi alkaa yhteisen opetussuunnitelman laatimisella Ruskon kunnan esi- ja alkuopetukseen. Vanhempien mukaan ottaminen kehittämistyöhön on myös tärkeää.