Naisohjaajat kotimaisessa elokuvateollisuudessa : Miksi naiset ovat elokuvaohjaajina vähemmistö?
Toivonen, Aino (2011)
Toivonen, Aino
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111114460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111114460
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni kotimaisten naiselokuvaohjaajien tilannetta miesvaltaisella alalla. Idea aiheeseen tuli Artisokka Film Festivaalista, jonne tein projektina keskustelutilaisuuden. Artisokka Film Festival on naiselokuvaan ja –tekijöihin keskittyvä elokuvafestivaali, ja sen tekijät kokivat vääränä, että he vuosi vuoden jälkeen joutuvat todistelemaan ulkopuolisille festivaalinsa olemassaolon tärkeyttä. Tästä lähtökohdasta päätin tehdä festivaalille tutkimuksen, jossa kartoitetaan kotimaisten naiselokuvaohjaajien tilannetta ja alan sukupuolijakaumaa mies- ja naisohjaajien kesken, sekä pohdin mistä syistä vallitsevaan tilanteeseen ollaan tultu.
Opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä tutkin naiselokuvaohjaajien historiaa, naistutkimusta sekä naisten asemaa työelämässä yleensä. Lisäksi tein kartoituksen kymmenen viime vuoden kotimaisten elokuvien ohjaajista, sekä kahden alan oppilaitoksen opiskelijoiden sukupuolijakaumasta. Tutkimusmenetelmänäni käytin haastatteluja. Haastattelin neljää Artisokka Film Festivalin entistä ja nykyistä työntekijää. Haastattelut toteutettiin Helsingissä maaliskuussa 2011. Haastattelut olivat suoria vuorovaikutustilanteita, joissa haastateltaville annettiin tilaa vapaalle ajatuksenkululle. Haastattelukysymykset olivat kaikille samat.
Tutkimustuloksissa nousi esiin miesten ylivalta kotimaisen elokuvan ohjaajina. Naisten aloina nähtiin lähinnä dokumentti- ja lastenelokuvat, mutta suuren budjetin elokuvateatterilevitykseen päätyvät elokuvat olivat miesten alaa.
Syynä elokuvaohjaajien sukupuolittuneisuuteen nähtiin mm. rahoituksen saamisen hankaluus, elokuvakasvatus Suomessa ja naisilla perheen perustaminen tietyssä iässä. Haastattelussa pohdittiin myös naiselokuvafestivaalin tarpeellisuutta ja tulevaisuutta.
Opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä tutkin naiselokuvaohjaajien historiaa, naistutkimusta sekä naisten asemaa työelämässä yleensä. Lisäksi tein kartoituksen kymmenen viime vuoden kotimaisten elokuvien ohjaajista, sekä kahden alan oppilaitoksen opiskelijoiden sukupuolijakaumasta. Tutkimusmenetelmänäni käytin haastatteluja. Haastattelin neljää Artisokka Film Festivalin entistä ja nykyistä työntekijää. Haastattelut toteutettiin Helsingissä maaliskuussa 2011. Haastattelut olivat suoria vuorovaikutustilanteita, joissa haastateltaville annettiin tilaa vapaalle ajatuksenkululle. Haastattelukysymykset olivat kaikille samat.
Tutkimustuloksissa nousi esiin miesten ylivalta kotimaisen elokuvan ohjaajina. Naisten aloina nähtiin lähinnä dokumentti- ja lastenelokuvat, mutta suuren budjetin elokuvateatterilevitykseen päätyvät elokuvat olivat miesten alaa.
Syynä elokuvaohjaajien sukupuolittuneisuuteen nähtiin mm. rahoituksen saamisen hankaluus, elokuvakasvatus Suomessa ja naisilla perheen perustaminen tietyssä iässä. Haastattelussa pohdittiin myös naiselokuvafestivaalin tarpeellisuutta ja tulevaisuutta.