OpiPortal-järjestelmän käytettävyyden kehittäminen
Tuomola, Taneli (2011)
Tuomola, Taneli
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110914371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110914371
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää OpiPortal-järjestelmän käytettävyyttä. OpiPortal on sisällönhallintajärjestelmä, jonka on kehittänyt Opiferum. Opiferum tarjoaa kotisivujen, verkkokauppojen ja räätälöityjen verkkosovellusten suunnittelua ja toteutusta. OpiPortalia käyttävät Opiferumin työntekijöiden lisäksi myös asiakkaat, joille opetetaan järjestelmän käyttö.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida OpiPortalin järjestelmän käytettävyyttä, selvittää asiakkaiden mielipide järjestelmän käytettävyydestä ja pohtia kehitysehdotuksia OpiPortalin käytettävyyden kehittämiseksi. Opinnäytetyössä käsitellään lisäksi käytettävyyttä ja käytettävyyden arvioimista yleisesti. OpiPortal-järjestelmän käytettävyyden arviointiin valittiin kolme menetelmää: heuristinen arviointi, käytettävyystestaus valmen-nusmenetelmällä ja käyttäjäkysely.
Kyselyn tulokset osoittivat, että suurin osa asiakkaista on tyytyväisiä OpiPortalin käytettävyyteen. Kyselyn tuloksista huomattiin myös, että vastaajien käyttötaidoilla ja käytön toistuvuudella oli vaikutusta annettuihin käytettävyysarvioihin. Käytettävyyden arviointimenetelmillä löydettiin runsaasti käytettävyysongelmia. Suurin osa käytettävyysongelmista liittyi vieraisiin termeihin ja asioiden löytyvyyteen käyttöliittymästä. Tuloksista voidaan päätellä myös, että järjestelmän käyttö on hankalaa ensikertalaiselle, mutta kokemuksen myötä käyttötaidot ja tyytyväisyys järjestelmän käytettävyyttä kohtaan paranevat.
Työn tuloksena syntyivät listat löytyneistä käytettävyysongelmista parannusehdotuksineen. Tulosten perusteella pääteltiin myös, että käyttäjien eritasoisista käyttötaidoista ja järjestelmän opittavuuden vaikeuksista johtuen tulee järjestelmässä olla erityyppiset näkymät eritasoisille käyttäjille. Tulokset ovat hyödyllisiä OpiPortalin jatkokehityksen kannalta ja kehitysehdotusten avulla OpiPortalin käytettävyyttä pystytään parantamaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida OpiPortalin järjestelmän käytettävyyttä, selvittää asiakkaiden mielipide järjestelmän käytettävyydestä ja pohtia kehitysehdotuksia OpiPortalin käytettävyyden kehittämiseksi. Opinnäytetyössä käsitellään lisäksi käytettävyyttä ja käytettävyyden arvioimista yleisesti. OpiPortal-järjestelmän käytettävyyden arviointiin valittiin kolme menetelmää: heuristinen arviointi, käytettävyystestaus valmen-nusmenetelmällä ja käyttäjäkysely.
Kyselyn tulokset osoittivat, että suurin osa asiakkaista on tyytyväisiä OpiPortalin käytettävyyteen. Kyselyn tuloksista huomattiin myös, että vastaajien käyttötaidoilla ja käytön toistuvuudella oli vaikutusta annettuihin käytettävyysarvioihin. Käytettävyyden arviointimenetelmillä löydettiin runsaasti käytettävyysongelmia. Suurin osa käytettävyysongelmista liittyi vieraisiin termeihin ja asioiden löytyvyyteen käyttöliittymästä. Tuloksista voidaan päätellä myös, että järjestelmän käyttö on hankalaa ensikertalaiselle, mutta kokemuksen myötä käyttötaidot ja tyytyväisyys järjestelmän käytettävyyttä kohtaan paranevat.
Työn tuloksena syntyivät listat löytyneistä käytettävyysongelmista parannusehdotuksineen. Tulosten perusteella pääteltiin myös, että käyttäjien eritasoisista käyttötaidoista ja järjestelmän opittavuuden vaikeuksista johtuen tulee järjestelmässä olla erityyppiset näkymät eritasoisille käyttäjille. Tulokset ovat hyödyllisiä OpiPortalin jatkokehityksen kannalta ja kehitysehdotusten avulla OpiPortalin käytettävyyttä pystytään parantamaan.