Perheystävällisyyden merkitys kilpailukeinona
Jokinen, Mira (2011)
Jokinen, Mira
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110814338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110814338
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan perheystävällisyyden merkitystä kilpailukeinona. Toimeksiantaja ei ollut ennen tutkinut kilpailijoiden perheystävällisyyttä markkina-alueella. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää kuluttajan ostopaikan valintaan vaikuttavia tekijöitä, keskeisimpien kilpailijoiden perheystävällisyyttä sekä perheystävällisyyden merkitystä kuluttajille. Ostopaikan valintaan vaikuttavista tekijöistä tarkastelussa on ulkoinen toimintaympäristö, sosiaaliset tekijät ja ostovoimatekijät. Kilpailijoita tarkasteltiin yleisesti perustuen saatavilla olevaan tietoon sekä vierailemalla yrityksissä. Perheystävällisyyden merkitystä tutkittiin haastattelemalla tavaratalossa vierailevia perheitä toimintojen merkityksestä.
Ostopaikan valintaan vaikuttavia tekijöitä, ulkoinen toimintaympäristö, sosiaaliset tekijät ja ostovoimatekijät, analysoitiin keskittyen toimeksiantajan valmiuksiin. Saadut tulokset kilpailija-analyysista olivat selkeitä. Toimeksiantajalla on paremmat valmiudet palvella perheitä, mutta muutamia vain kilpailijoilla käytössä olevia toimintoja havaittiin.
Haastattelututkimus antoi kattavan käsityksen siitä, mikä perheille todella on tärkeää ja mitkä tekijät mahdollisesti vaikuttavat ratkaisevasti ostopaikan valintaan. Merkittävimpiä toimintoja olivat saapumisen helppous, ravintolapalvelut, hissi, turvallisuus sekä tavaratalon siisteys. Toiminnoista merkityksettömimpinä pidettiin imetysnurkkausta sekä maksuttoman tietokoneen ja Internetin tarjoamista asiakkaille. Vierailun syistä yleisimpiä olivat tietty tuote, hinta-laatu-suhde sekä monipuolisuus. Haastateltavista perheistä 19,7 % oli vierailemassa ensikertaa IKEA Tampereella.
Kilpailijoihin nähden toimeksiantaja tarjoaa monipuolisia toimintoja ja palveluja perheille, mutta muutamia seikkoja esiintyi sekä kilpailijoiden toiminnassa että haastateltavien kehitysehdotuksissa. Toimeksiantaja pystyykin halutessaan kehittämään toimintoja etenkin haastatteluista saatujen ehdotusten mukaisesti. Muutosta tukemaan voidaan käyttää teoreettista tietoa arvioimaan muutosten kannattavuutta. Lisäksi aiemmin tutkittua tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä voidaan soveltaa sekä käyttää tukemaan toimintojen kehitystä yhdessä haastatteluista opittujen, oman asiakaskunnan mieltymysten mukaisesti.
Ostopaikan valintaan vaikuttavia tekijöitä, ulkoinen toimintaympäristö, sosiaaliset tekijät ja ostovoimatekijät, analysoitiin keskittyen toimeksiantajan valmiuksiin. Saadut tulokset kilpailija-analyysista olivat selkeitä. Toimeksiantajalla on paremmat valmiudet palvella perheitä, mutta muutamia vain kilpailijoilla käytössä olevia toimintoja havaittiin.
Haastattelututkimus antoi kattavan käsityksen siitä, mikä perheille todella on tärkeää ja mitkä tekijät mahdollisesti vaikuttavat ratkaisevasti ostopaikan valintaan. Merkittävimpiä toimintoja olivat saapumisen helppous, ravintolapalvelut, hissi, turvallisuus sekä tavaratalon siisteys. Toiminnoista merkityksettömimpinä pidettiin imetysnurkkausta sekä maksuttoman tietokoneen ja Internetin tarjoamista asiakkaille. Vierailun syistä yleisimpiä olivat tietty tuote, hinta-laatu-suhde sekä monipuolisuus. Haastateltavista perheistä 19,7 % oli vierailemassa ensikertaa IKEA Tampereella.
Kilpailijoihin nähden toimeksiantaja tarjoaa monipuolisia toimintoja ja palveluja perheille, mutta muutamia seikkoja esiintyi sekä kilpailijoiden toiminnassa että haastateltavien kehitysehdotuksissa. Toimeksiantaja pystyykin halutessaan kehittämään toimintoja etenkin haastatteluista saatujen ehdotusten mukaisesti. Muutosta tukemaan voidaan käyttää teoreettista tietoa arvioimaan muutosten kannattavuutta. Lisäksi aiemmin tutkittua tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä voidaan soveltaa sekä käyttää tukemaan toimintojen kehitystä yhdessä haastatteluista opittujen, oman asiakaskunnan mieltymysten mukaisesti.