Tuotoksellisen opinnäytetyön, jalkapalloilun opaskirjan, kohderyhmänä ovat harrastevalmentajat,
toisen asteen oppilaitosten liikunnan opettajat sekä jalkapallovalmentajat.
Motiivina työlle on ollut halu kehittää suomalaisen jalkapallovalmennuksen ja opetuksen
laatua lisäämällä ongelmanratkaisutekniikkaa jalkapalloilun opetusmenetelmänä ja
tuomalla toisen asteen liikunnan opettajille siirtymävaiheisiin perustuva peli ohjaamisen
vaihtoehtoiseksi lähestymistavaksi jalkapallon opetukseen.
Oppaassa jalkapalloilua lähestytään pelin siirtymävaiheiden, kuten esim. pelin rakentelun
näkökulmasta. Opas esittelee siirtymävaiheeseen liittyvän yleisen ongelman, sekä
mallin ohjata ongelmatilanne ongelmanratkaisutekniikkaa hyväksikäyttäen. Siirtymävaiheen
yhteydessä esitellään myös joku pelin perustilanteista esim. 2 v. 1, sekä tilanteen
pelaamiseen liittyviä ydinkohtia. Oppaassa esiteltyä siirtymävaiheeseen perustuvaa
opetusteoriaa voidaan soveltaa myös muihin palloilulajeihin. Oppaan pedagogisena
viitekehyksenä on kognitiivinen oppimiskäsitys.
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen sekä alueellinen. Ongelmanratkaisutekniikan hyväksikäyttö
ja oppimisvaikutus jalkapalloilun peliharjoituksissa on todettu jalkapalloseuroissamme
puutteelliseksi. Opaskirjaa on kehitetty ja jalostettu talvella 2010-2011
valmentajilta, Koulutuskeskus Salpauksen liikunnanopettajilta ja oppilailta, Haaga-Helia
ammattikorkeakoulun sekä liikunnan- ja vapaa-ajan ohjelman ohjaavilta saatujen palautteiden
avulla. Osa opinnäytetyöstä on toiminut myös tekijänsä opettajan pedagogisten opintojen kehityshankkeena.
Opinnäytetyö lisää ongelmanratkaisumenetelmän käyttöä opetusmetodina ja parantaa harjoituksissa syntyvää oppimisvaikutusta. Opinnäytteen tuloksena kehitetään entistä ajattelevimpia jalkapalloilijoita sekä oppilaita.