Suoramainonnan vaikutus ostokäyttäytymiseen - Case: FSPNET-myymälä
Kutila, Annemaria (2011)
Kutila, Annemaria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110414255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110414255
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia FSPNET–myymälän julkaiseman mainoslehden vaikutusta asiakkaiden ostokäyttäytymiseen, lisäksi tarkoituksena oli selventää, miten lehden huomioarvoa voisi parantaa. Tutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden mielikuvia mainoslehdestä ja myymälän mainonnasta yleensä.
Mainoslehden vaikutuksien lisäksi yritys halusi sisältää tutkimukseen myös muutaman asiakaspalveluun liittyvän kysymyksen. Tutkimus tehtiin määrällisenä tutkimuksena, pienimuotoisten asiakashaastattelujen avulla. Pohjana haastattelulle toimi yhteistyössä yrityksen kanssa suunniteltu kyselylomake. Kysely suoritettiin sähköisellä lomakkeella kyselijän täyttäessä vastaukset asiakkaan puolesta.
Tutkimuksen tulosten perusteella yrityksen kohderyhmä ja mainoslehden huomattavuus vaativat tarkkailua. Tulosten kannalta parempiin tuloksiin tulevaisuudessa voitaisiin päästä lisäämällä ihmisten tietoisuutta ja selkeyttämällä mainontaa. Tutkimuksen perusteella asiakkaat olisi houkuteltava myös useammin liikkeeseen ja saamaan heidät ostamaan jotakin.
Mainoslehden vaikutuksien lisäksi yritys halusi sisältää tutkimukseen myös muutaman asiakaspalveluun liittyvän kysymyksen. Tutkimus tehtiin määrällisenä tutkimuksena, pienimuotoisten asiakashaastattelujen avulla. Pohjana haastattelulle toimi yhteistyössä yrityksen kanssa suunniteltu kyselylomake. Kysely suoritettiin sähköisellä lomakkeella kyselijän täyttäessä vastaukset asiakkaan puolesta.
Tutkimuksen tulosten perusteella yrityksen kohderyhmä ja mainoslehden huomattavuus vaativat tarkkailua. Tulosten kannalta parempiin tuloksiin tulevaisuudessa voitaisiin päästä lisäämällä ihmisten tietoisuutta ja selkeyttämällä mainontaa. Tutkimuksen perusteella asiakkaat olisi houkuteltava myös useammin liikkeeseen ja saamaan heidät ostamaan jotakin.