Koululaisten kokemuksia esiopetuksesta
Ranta, Milja (2011)
Ranta, Milja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110114124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110114124
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaisia muistoja ja kokemuksia lapsella on esiopetuksesta ja mitä lapsi on siellä omasta mielestään oppinut. Tärkeää oli myös selvittää, mitä lapsi haluaisi muuttaa esiopetuksessa ja mitä esiopetuksessa opittuja taitoja lapsi luulee tarvitsevansa koulussa. Tutkimus kohdennettiin ensimmäisen luokan koululaisiin. 6–7-vuotiaan lapsen sanavarasto on riittävä kuvaamaan kokemuksiaan. Lapsen mielipidettä asioista on tarpeen kuunnella. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina, koska mielipiteen saaminen lapselta on näin todettu helpommaksi.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, ja tiedonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin erään koulun 21 ekaluokkalaista lasta. Lapset olivat neljästä eri esiopetusryhmästä. Haastattelut tehtiin syyskuussa 2010. Haastattelut nauhoitettiin ja purettiin teemoittain kirjalliseen muotoon.
Lapsilla on jäänyt esiopetuksesta mieleen pääasiassa hyviä muistoja, jotka liittyvät kivojen kavereiden kanssa leikkimiseen ja pelaamiseen eli yhdessä olemiseen. Lapset kokivat oppivansa paljon uutta esiopetuksessa tämän tutkimuksen perusteella. Lapset kokivat esiopetuksen yleensä helppona. Lapset muistelivat haastatteluissa useasti erilaisia metsäretkiä ja niissä opittuja taitoja. Lapsien ikävimpiä muistoja esiopetusvuodesta olivat päiväunet ja kiusaaminen.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, ja tiedonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin erään koulun 21 ekaluokkalaista lasta. Lapset olivat neljästä eri esiopetusryhmästä. Haastattelut tehtiin syyskuussa 2010. Haastattelut nauhoitettiin ja purettiin teemoittain kirjalliseen muotoon.
Lapsilla on jäänyt esiopetuksesta mieleen pääasiassa hyviä muistoja, jotka liittyvät kivojen kavereiden kanssa leikkimiseen ja pelaamiseen eli yhdessä olemiseen. Lapset kokivat oppivansa paljon uutta esiopetuksessa tämän tutkimuksen perusteella. Lapset kokivat esiopetuksen yleensä helppona. Lapset muistelivat haastatteluissa useasti erilaisia metsäretkiä ja niissä opittuja taitoja. Lapsien ikävimpiä muistoja esiopetusvuodesta olivat päiväunet ja kiusaaminen.