Nuorten työttömien koulutukseen ja työllistymiseen vaikuttavat sosiaaliset, taloudelliset ja yhteiskunnalliset tekijät kehitystehtävien valossa
Myyryläinen, Salla; Anttila, Heidi (2011)
Myyryläinen, Salla
Anttila, Heidi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011103114102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011103114102
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten nuoren koulutukseen ja työllistymiseen liittyvät kehitystehtävät toteutuvat nuorten työttömien joukossa. Samalla haluttiin saada tietoa sosiaalisista, taloudellisista ja yhteiskunnallisista vaikutteista, jotka liittyvät työttömän nuoren identiteetin muodostumiseen ja itsenäistymiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen teemahaastattelua menetelmänä. Aineisto kerättiin elo-syyskuussa 2011 ja analysoitiin sisällönanalyysillä. Kohderyhmänä olivat Haminan työvoiman palvelukeskus Väylän sekä Haminan sosiaalitoimiston toimeentulotukea saavat 18−22−vuotiaat nuoret. Aineisto koostuu kolmen kohderyhmään kuuluvan sekä kahden asiantuntijan haastatteluista.
Tuloksissa tuli selkeästi esille nuorten oman vapaa-ajan arvostus, ystäväpiirin tärkeys sekä sieltä tulevat mallit. Nuoret pitivät tärkeämpänä vanhempien kuin ystävien mielipiteitä. Kiinteämpiin ystäväryhmiin kuuluvien nuorten ajatuksiin vaikuttaminen on asiantuntijoiden mukaan vaikeampaa verrattuna kiinteämpään ryhmään kuulumattomaan nuoreen. Vanhempien luona asuvien nuorten oli vaikeampi itsenäistyä ja oma kokemus itsenäisyydestä oli vähäisempi. Nuoret haluaisivat hoitaa itse oman rahataloutensa ja kokivat, ettei tukina saatu raha ole ”omaa” rahaa. Vanhemmilta ja ystäviltä rahan lainaaminen koettiin paremmaksi vaihtoehdoksi kuin pikavipit. Nuoret eivät nähneet sukupuolieroa kodista huolehtimisessa. Asiantuntijoiden mukaan osalla nuorista oli arjenhallintavaikeuksia. Ammatin valinnassa oman alan löytämisen tärkeys korostui. Nuoret jakautuivat työn ja koulutuksen haun sekä tulevaisuuden suunnitelmien suhteen aktiivisiin ja passiivisiin. Järjestöjä tärkeämmäksi tekijäksi elämässä nousivat ystäväpiirit. Osa nuorista ei kokenut saavansa tukea organisaatioilta.
Jatkossa olisi hyvä tutkia esimerkiksi tekijöitä, jotka vaikuttavat nuoren aktiivisuuteen tai passiivisuuteen elämässä. Myös niiden tekijöiden, jotka edistävät tai estävät nuoren omaan elämään vaikuttamista olisi mielenkiintoista tutkia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen teemahaastattelua menetelmänä. Aineisto kerättiin elo-syyskuussa 2011 ja analysoitiin sisällönanalyysillä. Kohderyhmänä olivat Haminan työvoiman palvelukeskus Väylän sekä Haminan sosiaalitoimiston toimeentulotukea saavat 18−22−vuotiaat nuoret. Aineisto koostuu kolmen kohderyhmään kuuluvan sekä kahden asiantuntijan haastatteluista.
Tuloksissa tuli selkeästi esille nuorten oman vapaa-ajan arvostus, ystäväpiirin tärkeys sekä sieltä tulevat mallit. Nuoret pitivät tärkeämpänä vanhempien kuin ystävien mielipiteitä. Kiinteämpiin ystäväryhmiin kuuluvien nuorten ajatuksiin vaikuttaminen on asiantuntijoiden mukaan vaikeampaa verrattuna kiinteämpään ryhmään kuulumattomaan nuoreen. Vanhempien luona asuvien nuorten oli vaikeampi itsenäistyä ja oma kokemus itsenäisyydestä oli vähäisempi. Nuoret haluaisivat hoitaa itse oman rahataloutensa ja kokivat, ettei tukina saatu raha ole ”omaa” rahaa. Vanhemmilta ja ystäviltä rahan lainaaminen koettiin paremmaksi vaihtoehdoksi kuin pikavipit. Nuoret eivät nähneet sukupuolieroa kodista huolehtimisessa. Asiantuntijoiden mukaan osalla nuorista oli arjenhallintavaikeuksia. Ammatin valinnassa oman alan löytämisen tärkeys korostui. Nuoret jakautuivat työn ja koulutuksen haun sekä tulevaisuuden suunnitelmien suhteen aktiivisiin ja passiivisiin. Järjestöjä tärkeämmäksi tekijäksi elämässä nousivat ystäväpiirit. Osa nuorista ei kokenut saavansa tukea organisaatioilta.
Jatkossa olisi hyvä tutkia esimerkiksi tekijöitä, jotka vaikuttavat nuoren aktiivisuuteen tai passiivisuuteen elämässä. Myös niiden tekijöiden, jotka edistävät tai estävät nuoren omaan elämään vaikuttamista olisi mielenkiintoista tutkia.