Kuljetusten vaurioriskit, vastuun jakautuminen ja kuljetusvakuutus : case: DSV:n Tavarankuljetusvakuutus
Kalleinen, Ron (2011)
Kalleinen, Ron
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011103014079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011103014079
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pohdittiin ja pyrittiin selvittämään DSV Road Oy:n asiakkaiden kuljetus-ten vakuuttamisen käyttöä, mielipidettä ja sitä miksi he ovat vakuuttaneet DSV:n Tavarankuljetusvakuutuksella. DSV:n Tavarankuljetusvakuutus tarjoaa täyden turvan asiakkaiden lähetyksille. Vakuutuksen takana toimii DSV:n oma vakuutusyhtiö DSV Insurance A/S.
Tavoitteena oli selvittää ovatko asiakkaat tyytyväisiä DSV:n Tavarankuljetusvakuutukseen ja pohtia, miten asiakkaat saataisiin vielä enemmän kiinnostumaan DSV:n Tavarankuljetusvakuutuksesta. Teoriaosuudessa käsitellään erilaisia kuljetusvakuutustyyppejä, vastuun jakautumista ja kuljetusvauriota sekä Incoterms-toimituslausekkeita. Kuljetuksissa on tärkeä tietää, kuka on vastuussa vakuutuksista ja mahdollisista vaurioista. Vaurion sattuessa on tiedettävä reklamaatioajat, jotta on mahdollista saada korvaus tai oltava tietoinen sittä mitä oma vakuutus kattaa ja mitä rahdinkuljettajan vastuuvakuutus kattaa. Teoriaosuus vastaa näihin kysymyksiin sekä jaottelee Incoterms-toimituslausekkeet.
Opinnäytetyön empiirisessa osuudessa tehtiin Webropol-kysely sekä puhelinhaastattelu niille DSV:n asiakkaille, jotka olivat vakuuttaneet DSV:n Tavarankuljetusvakuutuksella ainakin kerran, mutta ei enempää kuin kolme kertaa. Haastattelu tehtiin puhelimitse, ja sillä tavoitettiin ne, jotka eivät vastanneet Webropol-kyselyyn. Kyselyn ja haastattelun jälkeen kysymykset käytiin läpi ja ne analysoitiin. Lopuksi annettiin kehitysideoita parantamaan DSV:n Tavarankuljetusvakuutusta.
Kyselyyn vastasi 72 % kriteereiden täyttävistä asiakkaista, joita oli 67 yritystä. Perustuen tuloksiin jopa 91 % vastanneista asiakkaista oli tyytyväisiä DSV:n Tavarankuljetusvakuutukseen ja sen ehtoihin. Asiakkaista 74 %:lla ei ole ollut kuljetuksia tai tarvetta vakuuttaa. Tästä voidaan päätellä, että asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä vakuutukseen, mutta vakuutettavaa tavaraa heillä ei ole, mikä taas saattaa johtua kuljetusten turvallisuudesta nykypäivänä. Vakuutuksen markkinoinnin tehostamisella saatettaisiin hankkia lisää asiakkaita.
Tavoitteena oli selvittää ovatko asiakkaat tyytyväisiä DSV:n Tavarankuljetusvakuutukseen ja pohtia, miten asiakkaat saataisiin vielä enemmän kiinnostumaan DSV:n Tavarankuljetusvakuutuksesta. Teoriaosuudessa käsitellään erilaisia kuljetusvakuutustyyppejä, vastuun jakautumista ja kuljetusvauriota sekä Incoterms-toimituslausekkeita. Kuljetuksissa on tärkeä tietää, kuka on vastuussa vakuutuksista ja mahdollisista vaurioista. Vaurion sattuessa on tiedettävä reklamaatioajat, jotta on mahdollista saada korvaus tai oltava tietoinen sittä mitä oma vakuutus kattaa ja mitä rahdinkuljettajan vastuuvakuutus kattaa. Teoriaosuus vastaa näihin kysymyksiin sekä jaottelee Incoterms-toimituslausekkeet.
Opinnäytetyön empiirisessa osuudessa tehtiin Webropol-kysely sekä puhelinhaastattelu niille DSV:n asiakkaille, jotka olivat vakuuttaneet DSV:n Tavarankuljetusvakuutuksella ainakin kerran, mutta ei enempää kuin kolme kertaa. Haastattelu tehtiin puhelimitse, ja sillä tavoitettiin ne, jotka eivät vastanneet Webropol-kyselyyn. Kyselyn ja haastattelun jälkeen kysymykset käytiin läpi ja ne analysoitiin. Lopuksi annettiin kehitysideoita parantamaan DSV:n Tavarankuljetusvakuutusta.
Kyselyyn vastasi 72 % kriteereiden täyttävistä asiakkaista, joita oli 67 yritystä. Perustuen tuloksiin jopa 91 % vastanneista asiakkaista oli tyytyväisiä DSV:n Tavarankuljetusvakuutukseen ja sen ehtoihin. Asiakkaista 74 %:lla ei ole ollut kuljetuksia tai tarvetta vakuuttaa. Tästä voidaan päätellä, että asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä vakuutukseen, mutta vakuutettavaa tavaraa heillä ei ole, mikä taas saattaa johtua kuljetusten turvallisuudesta nykypäivänä. Vakuutuksen markkinoinnin tehostamisella saatettaisiin hankkia lisää asiakkaita.