Päihteettömyyden ja seksuaaliterveyden edistäminen : toimintapäivän toteuttaminen ammatillisessa oppilaitoksessa
Luostarinen, Emmiliina; Ristolainen, Suvi (2011)
Luostarinen, Emmiliina
Ristolainen, Suvi
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102714048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102714048
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli Turun ammatti-instituutin Hallinnon ja kehittämisen tulosalueen perustaman Terveenä työhön - hyvinvoiva ammattilainen -hankkeen alaisuudessa kehittää pro-jektina toimintapäivä, joka pilotoitiin Turun Peltolan ammatti-instituutin tekniikan tulosalueella opiskeleville pääosin 15-20-vuotiaille nuorille. Tavoitteena oli edistää ammattikoululaisten terve-yttä ja pyrkiä vaikuttamaan heidän terveystottumuksiinsa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Siihen sisältyvässä raportissa kuvattiin toimintapäivän kehittä-misprosessia, joka kattoi toimintapäivän suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin. Toimintapäivän kehittämisessä käytettiin pohjana kirjallisuuskatsausta, jossa tarkasteltiin ammattikoululaisten terveyttä, terveystottumuksia ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi esiteltiin aikaisempia tervey-den edistämisen menetelmiä ja toimintamalleja. Kirjallisuuskatsauksessa kävi ilmi ammattikoulu-laisten moniulotteiset terveyshaasteet ja terveydenhoitajan tärkeä rooli ammattiin valmistuvien nuorten ja tulevien työntekijöiden terveyden edistämisessä.
Toteutettu toimintapäivä koostui teemapisteistä, joiden aiheina olivat liikunta, ylipaino, ravitse-mus, uni ja lepo, seksuaaliterveys, tupakka ja alkoholi. Toimintapäivästä kirjoitettiin kaksi raporttia. Tässä opinnäytetyöraportissa paneuduttiin seksuaaliterveyteen ja päihteisiin. Toimintapäivän lähtökohtana olivat opiskelijoiden yksilöllinen kohtaaminen ja toiminnallisuuden hyödyntäminen terveyskasvatuksessa. Tietoiskujen lisäksi menetelminä käytettiin sukupuolitautikilpailua, alkoholikyselyä, promille-esterataa ja häkämittariin puhaltamista.
Toimintapäivään osallistuneiden antaman palautteen mukaan suurin osa eli noin 90 % toiminta-päivään osallistuneista nuorista oli kokenut toimintapäivän hyödyllisenä, monipuolisena, mielen-kiintoisena, ymmärrettävänä ja osallistujan huomioon ottavana. Toimintapäivän kokemukselli-suus koettiin hyväksi tiedon omaksumisen kannalta. Yksittäinen toimintapäivä tukee kuitenkin heikohkosti nuoria päihteettömiksi ja seksuaaliterveydestä huolehtivaisiksi. Tulevaisuudessa tällaisen toimintapäivän voisi esimerkiksi yhdistää osaksi koulun kokonaissuunnitelmaa opiskelijoiden terveyden edistämiseksi.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Siihen sisältyvässä raportissa kuvattiin toimintapäivän kehittä-misprosessia, joka kattoi toimintapäivän suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin. Toimintapäivän kehittämisessä käytettiin pohjana kirjallisuuskatsausta, jossa tarkasteltiin ammattikoululaisten terveyttä, terveystottumuksia ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi esiteltiin aikaisempia tervey-den edistämisen menetelmiä ja toimintamalleja. Kirjallisuuskatsauksessa kävi ilmi ammattikoulu-laisten moniulotteiset terveyshaasteet ja terveydenhoitajan tärkeä rooli ammattiin valmistuvien nuorten ja tulevien työntekijöiden terveyden edistämisessä.
Toteutettu toimintapäivä koostui teemapisteistä, joiden aiheina olivat liikunta, ylipaino, ravitse-mus, uni ja lepo, seksuaaliterveys, tupakka ja alkoholi. Toimintapäivästä kirjoitettiin kaksi raporttia. Tässä opinnäytetyöraportissa paneuduttiin seksuaaliterveyteen ja päihteisiin. Toimintapäivän lähtökohtana olivat opiskelijoiden yksilöllinen kohtaaminen ja toiminnallisuuden hyödyntäminen terveyskasvatuksessa. Tietoiskujen lisäksi menetelminä käytettiin sukupuolitautikilpailua, alkoholikyselyä, promille-esterataa ja häkämittariin puhaltamista.
Toimintapäivään osallistuneiden antaman palautteen mukaan suurin osa eli noin 90 % toiminta-päivään osallistuneista nuorista oli kokenut toimintapäivän hyödyllisenä, monipuolisena, mielen-kiintoisena, ymmärrettävänä ja osallistujan huomioon ottavana. Toimintapäivän kokemukselli-suus koettiin hyväksi tiedon omaksumisen kannalta. Yksittäinen toimintapäivä tukee kuitenkin heikohkosti nuoria päihteettömiksi ja seksuaaliterveydestä huolehtivaisiksi. Tulevaisuudessa tällaisen toimintapäivän voisi esimerkiksi yhdistää osaksi koulun kokonaissuunnitelmaa opiskelijoiden terveyden edistämiseksi.