Kiusaaminen päiväkodissa : aiheen käsittely lapsiryhmässä toiminnallisin menetelmin
Metsola, Soila; Ilmasti, Kaisa (2011)
Metsola, Soila
Ilmasti, Kaisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102714047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102714047
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida neljän kerran ohjauskokonaisuus 4–5-vuotiaille lapsille päiväkodissa. Tavoitteenamme oli luoda näistä ohjaustuokioista keinoja päiväkodin henkilökunnalle ehkäistä ennalta kiusaamista. Tuokioiden tarkoituksena oli kiusaamisilmiön eli kiusaa-misen syiden ja ennaltaehkäisyn käsittely sosiaalisia taitoja tukemalla ja vahvistamalla. Jokainen ohjaus-tuokio videoitiin ja videolta poimimme työn kannalta oleelliset tiedot, jotka koskevat lasten osallistumista, toimintaa ryhmässä, näkemyksiä ja kokemuksia kiusaamisesta.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö. Ohjasimme neljä tuokiota, joiden sisältöihin kuuluivat teemat: lasten mielikuvia kiusaamisesta, tunteet, kiusaaminen ilmiönä lapsen näkökulmasta sekä auttamisen merkitys. Näihin teemoihin perehdyimme leikin, satujen, kuvataiteiden sekä musiikin avulla. Jokainen tuokio sisälsi myös keskustelua, jotta saimme selkeän kuvan lapsien ajatuksista ilmiöön liittyen. Palautteen keräsimme päiväkodin työntekijältä ja lapsilta. Havainnoimme omaa ohjaajuuttamme sekä pohdimme erilaisia kehitysehdotuksia toiminnan sisältöihin.
Pienten lasten kiusaamista on tutkittu vähän, mutta sen olemassaolo on tiedostettu. Uusimpien selvitysten mukaan kiusaamisen ennaltaehkäisy jo varhaislapsuudessa voi ehkäistä esimerkiksi koulukiusaamista. Erilaisiksi keinoiksi kiusaamisen ehkäisemiseksi on nimetty muun muassa osallisuuden lisääminen, tapakasvatus sekä aikuisen sitoutuminen lapsiryhmään. Turvallinen varhaiskasvatus on lapsen oikeus, johon päiväkodeissa pyritään. Näin ollen myös kiusaamisen ennaltaehkäisy sekä siihen puuttuminen on jokaisen työntekijän ja muun aikuisen velvollisuus.
Tuokioiden aikana onnistuimme saavuttamaan työmme tavoitteen. Saimme paljon materiaalia tätä työtä varten toiminnan aikana ja saimme tavoitteiden mukaisesti luotua päiväkodille keinoja ennaltaehkäistä kiusaamista toiminnallisin menetelmin.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö. Ohjasimme neljä tuokiota, joiden sisältöihin kuuluivat teemat: lasten mielikuvia kiusaamisesta, tunteet, kiusaaminen ilmiönä lapsen näkökulmasta sekä auttamisen merkitys. Näihin teemoihin perehdyimme leikin, satujen, kuvataiteiden sekä musiikin avulla. Jokainen tuokio sisälsi myös keskustelua, jotta saimme selkeän kuvan lapsien ajatuksista ilmiöön liittyen. Palautteen keräsimme päiväkodin työntekijältä ja lapsilta. Havainnoimme omaa ohjaajuuttamme sekä pohdimme erilaisia kehitysehdotuksia toiminnan sisältöihin.
Pienten lasten kiusaamista on tutkittu vähän, mutta sen olemassaolo on tiedostettu. Uusimpien selvitysten mukaan kiusaamisen ennaltaehkäisy jo varhaislapsuudessa voi ehkäistä esimerkiksi koulukiusaamista. Erilaisiksi keinoiksi kiusaamisen ehkäisemiseksi on nimetty muun muassa osallisuuden lisääminen, tapakasvatus sekä aikuisen sitoutuminen lapsiryhmään. Turvallinen varhaiskasvatus on lapsen oikeus, johon päiväkodeissa pyritään. Näin ollen myös kiusaamisen ennaltaehkäisy sekä siihen puuttuminen on jokaisen työntekijän ja muun aikuisen velvollisuus.
Tuokioiden aikana onnistuimme saavuttamaan työmme tavoitteen. Saimme paljon materiaalia tätä työtä varten toiminnan aikana ja saimme tavoitteiden mukaisesti luotua päiväkodille keinoja ennaltaehkäistä kiusaamista toiminnallisin menetelmin.