OIKEUS OLLA VILKAS, OIKEUS OLLA ENERGINEN Vilperi-Box-nyrkkeilyohjelman kehittäminen varhaiskasvatusikäisille
Collander, Kati (2011)
Collander, Kati
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102614035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102614035
Tiivistelmä
OIKEUS OLLA VILKAS, OIKEUS OLLA ENERGINEN
Vilperi-Box-nyrkkeilyohjelman kehittäminen varhaiskasvatusikäisille
Collander, Kati
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Syyskuu 2011
Ohjaaja: Frigren, Kirsi-Leena
Sivumäärä: 45
Liitteitä: 7
Asiasanat: nyrkkeily, energian purkaminen, vilkkaus, ohjaaminen, varhaiskasvatus
______________________________________________________________
Opinnäytetyön aiheena on ”oikeus olla vilkas, oikeus olla energinen -Vilperi-Box”, joka on leikin varjolla tapahtuva nyrkkeilyharjoitteluohjelma. Kohderyhmänä olivat 5-7-vuotiaat vilkkaat lapset. Tavoitteena oli selvittää soveltuuko nyrkkeily valitulle kohdeikäryhmälle, miten nyrkkeilyä tulee soveltaa ja mitä taitoja ohjaajan pitää hallita tunnin läpiviemiseksi, jotta se soveltuisi energisille ja vilkkaille lapsille.
Vilperi-Boxia toteutettiin neljänä lauantaina kevään 2011 aikana. Toiminnalliseen opinnäytetyöhön osallistui kaksitoista lasta. Toiminnallisen opinnäytetyön ajatuksena oli, lapsen pitää saada mahdollisuus painia, nyrkkeillä ja olla vilkas sekä energinen, mutta valvotusti. Toinen tärkeä ajatus oli, että toiminta pitää olla kaikille mahdollista ja energian purkaminen olisi oikeasti mahdollista.
Toiminta toteutettiin ulvilalaisen kampailu-urheiluseura Filipino martial arts center ry:n tiloissa, ja seura tarjosi myös käyttöön lapsille tarkoitettuja nyrkkeilyhanskoja. Muut välineet ostettiin tai tehtiin itse. Seuran lasten liikuntaa ohjaavat henkilöt saivat samalla mahdollisuuden seurata tapaani ohjata lapsiryhmää. Tavoitteena oli kehittää opinnäytetyössä tekijän ohjaamisen taitoja ja oppia huomioimaan yksilöitä ryhmässä.
Toimintaa arvioitiin apuohjaajilta ja vanhemmilta saadun kirjallisen ja suullisen pa-lautteen avulla. Lapsilta kerättiin välitön palaute tunnin jälkeen. Toimintaa arvioitiin myös oman havainnoinnin ja itsearvioinnin perusteella sekä toiminnan jälkeen pidetyn päiväkirjan avulla. Vilperi-Box osoittautui monipuoliseksi toiminnaksi, jossa sai purkaa energiaa ja olla vilkas. Vilperi-Boxista tehtiin esite, joka on erillinen osa tätä opinnäytetyötä. Ohjelma ja esite tulevat opinnäytetyön tekijän omaan käyttöön tulevaisuuden sosiaalialan työssä, mutta työn havainnoinnin ja palautteiden johtopäätöksiä voi ammattilainen hyödyntää järjestäessään varhaiskasvatuksessa liikuntatoimintaa. Työn tarkoitus on myös rikkoa ennakkoluuloja ja rohkaista sosiaalialan työntekijöitä käyttämään omia vahvuuksiaan työssä.
Vilperi-Box-nyrkkeilyohjelman kehittäminen varhaiskasvatusikäisille
Collander, Kati
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Syyskuu 2011
Ohjaaja: Frigren, Kirsi-Leena
Sivumäärä: 45
Liitteitä: 7
Asiasanat: nyrkkeily, energian purkaminen, vilkkaus, ohjaaminen, varhaiskasvatus
______________________________________________________________
Opinnäytetyön aiheena on ”oikeus olla vilkas, oikeus olla energinen -Vilperi-Box”, joka on leikin varjolla tapahtuva nyrkkeilyharjoitteluohjelma. Kohderyhmänä olivat 5-7-vuotiaat vilkkaat lapset. Tavoitteena oli selvittää soveltuuko nyrkkeily valitulle kohdeikäryhmälle, miten nyrkkeilyä tulee soveltaa ja mitä taitoja ohjaajan pitää hallita tunnin läpiviemiseksi, jotta se soveltuisi energisille ja vilkkaille lapsille.
Vilperi-Boxia toteutettiin neljänä lauantaina kevään 2011 aikana. Toiminnalliseen opinnäytetyöhön osallistui kaksitoista lasta. Toiminnallisen opinnäytetyön ajatuksena oli, lapsen pitää saada mahdollisuus painia, nyrkkeillä ja olla vilkas sekä energinen, mutta valvotusti. Toinen tärkeä ajatus oli, että toiminta pitää olla kaikille mahdollista ja energian purkaminen olisi oikeasti mahdollista.
Toiminta toteutettiin ulvilalaisen kampailu-urheiluseura Filipino martial arts center ry:n tiloissa, ja seura tarjosi myös käyttöön lapsille tarkoitettuja nyrkkeilyhanskoja. Muut välineet ostettiin tai tehtiin itse. Seuran lasten liikuntaa ohjaavat henkilöt saivat samalla mahdollisuuden seurata tapaani ohjata lapsiryhmää. Tavoitteena oli kehittää opinnäytetyössä tekijän ohjaamisen taitoja ja oppia huomioimaan yksilöitä ryhmässä.
Toimintaa arvioitiin apuohjaajilta ja vanhemmilta saadun kirjallisen ja suullisen pa-lautteen avulla. Lapsilta kerättiin välitön palaute tunnin jälkeen. Toimintaa arvioitiin myös oman havainnoinnin ja itsearvioinnin perusteella sekä toiminnan jälkeen pidetyn päiväkirjan avulla. Vilperi-Box osoittautui monipuoliseksi toiminnaksi, jossa sai purkaa energiaa ja olla vilkas. Vilperi-Boxista tehtiin esite, joka on erillinen osa tätä opinnäytetyötä. Ohjelma ja esite tulevat opinnäytetyön tekijän omaan käyttöön tulevaisuuden sosiaalialan työssä, mutta työn havainnoinnin ja palautteiden johtopäätöksiä voi ammattilainen hyödyntää järjestäessään varhaiskasvatuksessa liikuntatoimintaa. Työn tarkoitus on myös rikkoa ennakkoluuloja ja rohkaista sosiaalialan työntekijöitä käyttämään omia vahvuuksiaan työssä.