Lapsen itsetunnon tukeminen : opas esi- ja alkuopetuksen opettajille
Babakulova, Anzhelika (2011)
Babakulova, Anzhelika
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102113943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102113943
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään esi- ja alkuopetusikäisen lapsen itsetunnon tukemista. Itsetunto on tärkeä kehitystä ja elämää määräävä tekijä. Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2010, 6–7) ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004, 9–12) mukaan erääksi esi- ja perusopetuksen keskeiseksi tavoitteeksi on määrätty lapsen itsetunnon tukeminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää keinoja, joilla esi- ja alkuopetuksen opettajat voivat tukea alkuluokkalaisten terveen itsetunnon kehittymistä. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö perustuu kirjallisuuskatsaukseen ja tutkimukselliseen selvitykseen. Selvityksen avulla kartoitettiin Hollolan esi- ja alkuopetuksen opettajien käsityksiä ja kokemuksia lapsen itsetuntoon vaikuttavista tekijöistä kouluympäristössä ja heidän käyttämiään keinoja tukea lapsen itsetuntoa.
Tutkimuksessa todettiin, että koululla ja opettajalla on iso vaikutus lapsen itsetunnon kehittymiseen. Itsetunto kehittyy vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa ja heidän palautteen pohjalta, joten opettajan rooli lapsen itsetunnon tukemisessä on keskeinen. Opettaja voi tukea lapsen itsetuntoa vahvistamalla hänen perusturvallisuuden, itsensä tiedostamisen, liittymisen, tehtävätietoisuuden ja pätevyyden tunteita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Hollolan koulun esi- ja alkuopetuksen opettajille käytännöllinen opas, jonka avulla he voivat edistää lapsen terveen itsetunnon kehittymistä ja sen kautta lapsen hyvinvointiaan. Oppaaseen koottiin tietoa itsetunnosta, sen kehittymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä keinot ja menetelmät heikon itsetunnon tunnistamiseen ja tukemiseen. Opas laadittiin A-4 kokoi-sena kansiona. Hollolan esi- ja alkuopetuksen opettajien arvioinnin mukaan opas on käytännöllinen, selkeä ja hyvä ulkoasultaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää keinoja, joilla esi- ja alkuopetuksen opettajat voivat tukea alkuluokkalaisten terveen itsetunnon kehittymistä. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö perustuu kirjallisuuskatsaukseen ja tutkimukselliseen selvitykseen. Selvityksen avulla kartoitettiin Hollolan esi- ja alkuopetuksen opettajien käsityksiä ja kokemuksia lapsen itsetuntoon vaikuttavista tekijöistä kouluympäristössä ja heidän käyttämiään keinoja tukea lapsen itsetuntoa.
Tutkimuksessa todettiin, että koululla ja opettajalla on iso vaikutus lapsen itsetunnon kehittymiseen. Itsetunto kehittyy vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa ja heidän palautteen pohjalta, joten opettajan rooli lapsen itsetunnon tukemisessä on keskeinen. Opettaja voi tukea lapsen itsetuntoa vahvistamalla hänen perusturvallisuuden, itsensä tiedostamisen, liittymisen, tehtävätietoisuuden ja pätevyyden tunteita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Hollolan koulun esi- ja alkuopetuksen opettajille käytännöllinen opas, jonka avulla he voivat edistää lapsen terveen itsetunnon kehittymistä ja sen kautta lapsen hyvinvointiaan. Oppaaseen koottiin tietoa itsetunnosta, sen kehittymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä keinot ja menetelmät heikon itsetunnon tunnistamiseen ja tukemiseen. Opas laadittiin A-4 kokoi-sena kansiona. Hollolan esi- ja alkuopetuksen opettajien arvioinnin mukaan opas on käytännöllinen, selkeä ja hyvä ulkoasultaan.