Koulun ja kodin välinen yhteistyö : alakoulun opettajien kokemuksia vastuu- ja kasvatustehtävien jakaantumisesta koulun ja kodin välillä
Pesonen, Katja (2011)
Pesonen, Katja
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101713856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101713856
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin alakoulun opettajien kokemuksia ja näkemyksiä vastuu- ja kasvatustehtävien jakaantumisesta koulun ja kodin välillä. Tavoitteena oli saada esille opettajien kokemukset ja näkemykset yhteistyöstä kodin kanssa suhteessa vastuu- ja kasvatustehtäviin. Tarkoituksena oli myös selvittää opettajan kokemuksia oman työn tuen tarpeista suhteessa koulun ja kodin väliseen yhteistyöhön.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena, eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruu tehtiin käyttäen teemahaastattelu menetelmää. Tutkimuksessa haastateltiin neljää alakoulun opettajaa Lahden alueelta keväällä 2011.
Tutkimustulokset osoittivat että koululle koettiin kuuluvan kasvatustehtäviä jotka pohjautuvat opetussuunnitelmaan. Kasvatustehtävä nähdään perheen kasvatustyöntukemisena. Tutkimustuloksista tuli ilmi että opettajat kokevat vanhempien tukeutuvan kouluun ja opettajiin vastuu- ja kasvatustehtävissä. Pääsääntöisesti opettajat kokivat joutuvansa antamaan vanhemmille kasvatusohjeita arjen käytännön asioissa.
Tutkimustulosten perusteella opettajat kokevat omalle työlleen tuen tarvetta suh-teessa koulun ja kodin väliseen yhteistyöhön. Esille nousi tarve kasvatus- sekä sosiaalialan ammattilaisten työpanoksesta. Tulosten perusteella opettajat kokevat, että perheiden erilaiset elämäntilanteet vaatisivat tukea, johon voitaisiin reagoida koulussa.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena, eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruu tehtiin käyttäen teemahaastattelu menetelmää. Tutkimuksessa haastateltiin neljää alakoulun opettajaa Lahden alueelta keväällä 2011.
Tutkimustulokset osoittivat että koululle koettiin kuuluvan kasvatustehtäviä jotka pohjautuvat opetussuunnitelmaan. Kasvatustehtävä nähdään perheen kasvatustyöntukemisena. Tutkimustuloksista tuli ilmi että opettajat kokevat vanhempien tukeutuvan kouluun ja opettajiin vastuu- ja kasvatustehtävissä. Pääsääntöisesti opettajat kokivat joutuvansa antamaan vanhemmille kasvatusohjeita arjen käytännön asioissa.
Tutkimustulosten perusteella opettajat kokevat omalle työlleen tuen tarvetta suh-teessa koulun ja kodin väliseen yhteistyöhön. Esille nousi tarve kasvatus- sekä sosiaalialan ammattilaisten työpanoksesta. Tulosten perusteella opettajat kokevat, että perheiden erilaiset elämäntilanteet vaatisivat tukea, johon voitaisiin reagoida koulussa.