Ympäristötuotekorttien laatiminen : Case: Eskopuu Oy
Hautamäki, Saila (2011)
Hautamäki, Saila
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101413802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101413802
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ympäristötuotekortin laadintaa tuotteelle. Työn tavoitteena oli luoda selkeä ympäristötuotekortti todenmukaisilla tiedoilla ikkunoita ja ovia valmistavalle Eskopuu Oy:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehitellä tapa, jolla voidaan tarjota yrityksen asiakkaille lisää informaatiota tuotteesta ja vastata näin ollen kasvavaan kysyntään.
Teoria osuudessa käsitellään voimassa olevaa ympäristölainsäädäntöä sekä ympäristöstandardeja. Lisäksi osiossa käydään läpi ympäristötuotekorttien lyhyt historia. Opinnäytetyön toimintaympäristössä tutkitaan tarkemmin puuteollisuutta ja sen eri sektoreita. Lisäksi osiossa paneudutaan Eskopuu Oy:n historiaan sekä kilpailutilanteeseen suomen ikkuna- ja ovimarkkinoilla. Työn viimeisessä osiossa kehitellään ympäristötuotekortin layout ja lasketaan päästöarvot, jotka syntyvät yhden ikkunan valmistuksessa.
Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, koska ympäristöasiat kiinnostavat ihmisiä yhä enenemässä määrin. Työ on myös tarpeellinen kohdeyritykselle asiakkaiden kasvavien tarpeiden vuoksi. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kohdeyrityksen tuotteelle ympäristötuotekortti, jota voidaan hyödyntää tuotteen ja koko yrityksen markkinoinnissa. Tutkimuksen avulla luotua työtä voidaan soveltaa myös muissa yrityksissä tuotteiden ympäristöselosteiden laadinnassa.
Teoria osuudessa käsitellään voimassa olevaa ympäristölainsäädäntöä sekä ympäristöstandardeja. Lisäksi osiossa käydään läpi ympäristötuotekorttien lyhyt historia. Opinnäytetyön toimintaympäristössä tutkitaan tarkemmin puuteollisuutta ja sen eri sektoreita. Lisäksi osiossa paneudutaan Eskopuu Oy:n historiaan sekä kilpailutilanteeseen suomen ikkuna- ja ovimarkkinoilla. Työn viimeisessä osiossa kehitellään ympäristötuotekortin layout ja lasketaan päästöarvot, jotka syntyvät yhden ikkunan valmistuksessa.
Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, koska ympäristöasiat kiinnostavat ihmisiä yhä enenemässä määrin. Työ on myös tarpeellinen kohdeyritykselle asiakkaiden kasvavien tarpeiden vuoksi. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kohdeyrityksen tuotteelle ympäristötuotekortti, jota voidaan hyödyntää tuotteen ja koko yrityksen markkinoinnissa. Tutkimuksen avulla luotua työtä voidaan soveltaa myös muissa yrityksissä tuotteiden ympäristöselosteiden laadinnassa.