KOULUKIUSAAMISEN VAIKUTUKSET KIUSATUN PSYYKKISEEN JA SOSIAALISEEN TERVEYTEEN
Jukka, Jaakko (2011)
Jukka, Jaakko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101413798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101413798
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli hakea vastausta siihen, miten koulukiusaaminen vaikuttaa kiusatun psyykkiseen terveyteen. Lisäksi selvitettiin, miten koulukiusaaminen vaikuttaa kiusatun sosiaaliseen terveyteen.
Opinnäytetyö on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Analysoitava aineisto haettiin Linda ja Medic tietokannoista sekä manuaalisella käsihaulla. Käsiteltävä aineisto muodostui 11 alkuperäistutkimuksesta, jotka analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan vakavin vaikutus koulukiusaamisella on uhrin itsetunnon heikkenemiseen. Itsetunnon heikkeneminen johtaa siihen, että uhreista saattaa jatkossa tulla arkoja ja epävarmoja, jolloin he viettävät aikaa mieluummin yksin kuin ryhmässä. Psyykkisistä oireista uhreilla esiintyi joka viikko väsymystä, päänsärkyä ja ärtymystä.
Koulukiusaamisen uhreja uhkaa tulevaisuudessa syrjäytyminen muusta ryhmästä. Tulosten mukaan sosiaalinen eristäminen ilmenee muun muassa siinä, että koulukiusatut viettivät selvästi vähemmän aikaa muiden kanssa verrattuna oppilaisiin, jotka eivät olleet kiusattuja. Koulukiusaamisena pidettiin myös oppilaan jättämistä ryhmätöiden ulkopuolelle. Uhrit viettivätkin aikaa pääasiassa muiden koulukiusaamista kokeneiden kanssa.
Opinnäytetyö on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Analysoitava aineisto haettiin Linda ja Medic tietokannoista sekä manuaalisella käsihaulla. Käsiteltävä aineisto muodostui 11 alkuperäistutkimuksesta, jotka analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan vakavin vaikutus koulukiusaamisella on uhrin itsetunnon heikkenemiseen. Itsetunnon heikkeneminen johtaa siihen, että uhreista saattaa jatkossa tulla arkoja ja epävarmoja, jolloin he viettävät aikaa mieluummin yksin kuin ryhmässä. Psyykkisistä oireista uhreilla esiintyi joka viikko väsymystä, päänsärkyä ja ärtymystä.
Koulukiusaamisen uhreja uhkaa tulevaisuudessa syrjäytyminen muusta ryhmästä. Tulosten mukaan sosiaalinen eristäminen ilmenee muun muassa siinä, että koulukiusatut viettivät selvästi vähemmän aikaa muiden kanssa verrattuna oppilaisiin, jotka eivät olleet kiusattuja. Koulukiusaamisena pidettiin myös oppilaan jättämistä ryhmätöiden ulkopuolelle. Uhrit viettivätkin aikaa pääasiassa muiden koulukiusaamista kokeneiden kanssa.