PALOKASTA JYVÄSKYLÄÄN : Viestinnän toteutuminen terveyskeskussairaalaorganisaatioiden yhdistymisessä
Jouste, Anna-Maija (2011)
Jouste, Anna-Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101213749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101213749
Tiivistelmä
Viestintä on yksi johtamisen välineistä. Muutostilanteessa viestinnän merkitys korostuu.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella terveyskeskussairaaloiden yhdistymisprosessin loppuvaiheessa toteutettua viestintää ja sen toimivuutta. Tutkimuksella haettiin vastausta terveyskeskussairaaloiden yhdistymisprosessin aikana toteutettuun viestintään, miten tiedottaminen toteutettiin, mitä teemoja tiedotteet sisälsivät ja miten henkilökunta ymmärsi tiedotteiden sisällön.
Tutkimusaineisto keräämiseen käytettiin useaa menetelmää. Vuoden 2010 aikana havainnointiin tiedottamisen toteutusta ja kerättiin Palokan sairaalaan tulleet tiedotteet. Kevään 2011 aikana tiedotteiden sisältö analysoitiin sisällön analyysin avulla ja kesäkuussa 2011 tehtiin strukturoitu haastattelu 12 sairaalan osastolla työskentelevälle lähi-, sairaanhoitajalle ja laitoshuoltajalle. Haastattelujen tuloksia analysoidessa käytettiin Excel -ohjelmaa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sen vuoksi lisänä on käytetty triangulaatiomenetelmää luotettavuuden parantamiseksi.
Viestintä toteutettiin laaditun viestintäsuunnitelman mukaan. Tiedotteiden sisällössä keskityttiin laajoihin organisaatiota ja henkilöstöä koskeviin asiakokonaisuuksiin. Työntekijät kokivat organisaatioon liittyvän tiedottamisen etäiseksi, kun taas työtekijää koskevat konkreettiset asiat oli luettu tarkemmin. Osa työntekijöistä koki, että tiedotteiden kieli oli liian vaikeaa. Tiedon saantiin vaikutti osastoilla vuorotyö ja myös työntekijän oma motivaatio. Tiedotteiden sisällössä ei ollut työntekijän perustehtävän muutoksiin liittyvää asiaa. Tästä johdettuna voisi tehdä jatkotutkimuksen, miten tai mitä pitäisi tiedottaa perustehtävää koskevissa muutoksissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella terveyskeskussairaaloiden yhdistymisprosessin loppuvaiheessa toteutettua viestintää ja sen toimivuutta. Tutkimuksella haettiin vastausta terveyskeskussairaaloiden yhdistymisprosessin aikana toteutettuun viestintään, miten tiedottaminen toteutettiin, mitä teemoja tiedotteet sisälsivät ja miten henkilökunta ymmärsi tiedotteiden sisällön.
Tutkimusaineisto keräämiseen käytettiin useaa menetelmää. Vuoden 2010 aikana havainnointiin tiedottamisen toteutusta ja kerättiin Palokan sairaalaan tulleet tiedotteet. Kevään 2011 aikana tiedotteiden sisältö analysoitiin sisällön analyysin avulla ja kesäkuussa 2011 tehtiin strukturoitu haastattelu 12 sairaalan osastolla työskentelevälle lähi-, sairaanhoitajalle ja laitoshuoltajalle. Haastattelujen tuloksia analysoidessa käytettiin Excel -ohjelmaa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sen vuoksi lisänä on käytetty triangulaatiomenetelmää luotettavuuden parantamiseksi.
Viestintä toteutettiin laaditun viestintäsuunnitelman mukaan. Tiedotteiden sisällössä keskityttiin laajoihin organisaatiota ja henkilöstöä koskeviin asiakokonaisuuksiin. Työntekijät kokivat organisaatioon liittyvän tiedottamisen etäiseksi, kun taas työtekijää koskevat konkreettiset asiat oli luettu tarkemmin. Osa työntekijöistä koki, että tiedotteiden kieli oli liian vaikeaa. Tiedon saantiin vaikutti osastoilla vuorotyö ja myös työntekijän oma motivaatio. Tiedotteiden sisällössä ei ollut työntekijän perustehtävän muutoksiin liittyvää asiaa. Tästä johdettuna voisi tehdä jatkotutkimuksen, miten tai mitä pitäisi tiedottaa perustehtävää koskevissa muutoksissa.