IFM-näytön sovittaminen CAN-väylällä dieselmoottoriin Codesys-kehitysympäristön avulla
Suhonen, Leo (2011)
Suhonen, Leo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100713612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100713612
Tiivistelmä
Uusissa moottoreissa tarvitaan jatkuvasti lisää diagnostiikkaa. Tämä mahdollistaa helpomman ja nopeamman huollettavuuden ja mahdollistaa käyttäjien diagnostiikan avulla tekemän vian paikallistamisen tai huoltotarpeen. Diagnostiikan tarvetta lisää myös uusien koneiden kiristyvät päästömääräykset ja vaatimukset. Autoissa sekä liikkuvissa työkoneissa elektroniikan ja diagnostiikan pohjana on usein käytössä CAN-väylä. Väylä välittää tietoa ja mahdollistaa eri laitteiden välisen kommunikaation.
Työssä dieselmoottorin CAN-väylään liitettiin IFM:n valmistama CR0451 mallinen perusnäyttö. Näyttö on suunniteltu juuri tällaiseen diagnostiikkakäyttöön, jossa se esittää moottorin anturien mittaamat suureet sekä ilmoittaa mahdollisista vioista järjestelmässä. Jotta näyttö ymmärtää väylällä liikkuvia viestejä se täytyy ohjelmoida kyseisen moottorin sekä käyttäjän haluamalla tavalla. Ohjelmointi tehtiin yleisesti liikkuvien työkoneiden logiikkaohjauksessa käytetyllä Codesys-kehitysympäristöllä.
CAN-väylän toiminta perustuu siitä laadittuihin standardeihin. Työssä on perehdytty väylän toiminnan perusteisiin, jotka ovat välttämättömät tietää työskennellessä väyläohjattujen laitteiden parissa. Standardissa asiat ovat esitelty hyvin perusteellisesti, mutta ovat myös hyvin raskaita tulkita. Tässä työssä asiat on pyritty esittämään selkeästi ja loogisessa järjestyksessä. Työssä on esitelty myös SAE J1939 raskaan kaluston väyläprotokollan ominaisuuksia ja perusteita.
Työ sisältää luottamuksellista tieto ja siitä syystä sitä ei voida julkaista julkiseen käyttöön kaikessa laajuudessaan.
Työssä dieselmoottorin CAN-väylään liitettiin IFM:n valmistama CR0451 mallinen perusnäyttö. Näyttö on suunniteltu juuri tällaiseen diagnostiikkakäyttöön, jossa se esittää moottorin anturien mittaamat suureet sekä ilmoittaa mahdollisista vioista järjestelmässä. Jotta näyttö ymmärtää väylällä liikkuvia viestejä se täytyy ohjelmoida kyseisen moottorin sekä käyttäjän haluamalla tavalla. Ohjelmointi tehtiin yleisesti liikkuvien työkoneiden logiikkaohjauksessa käytetyllä Codesys-kehitysympäristöllä.
CAN-väylän toiminta perustuu siitä laadittuihin standardeihin. Työssä on perehdytty väylän toiminnan perusteisiin, jotka ovat välttämättömät tietää työskennellessä väyläohjattujen laitteiden parissa. Standardissa asiat ovat esitelty hyvin perusteellisesti, mutta ovat myös hyvin raskaita tulkita. Tässä työssä asiat on pyritty esittämään selkeästi ja loogisessa järjestyksessä. Työssä on esitelty myös SAE J1939 raskaan kaluston väyläprotokollan ominaisuuksia ja perusteita.
Työ sisältää luottamuksellista tieto ja siitä syystä sitä ei voida julkaista julkiseen käyttöön kaikessa laajuudessaan.