Käännä luovuudelle toinenkin poski : hiusalan ammattilaisten koulutusasenteisiin vaikuttaminen
Suomela, Heidi; Haverinen, Sari (2011)
Suomela, Heidi
Haverinen, Sari
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100713610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100713610
Tiivistelmä
Kouluttautuminen ja asiantuntijana kehittyminen ovat asioita, joita yhteiskunnassamme arvostetaan ja tavoitellaan. Niiden tavoitteluun liittyy vahvasti sosiaalista painetta, joka kumpuaa henkilön sisäisestä kehittymisen halusta sekä yhteiskuntamme luomasta suorituspaineesta.
Opinnäytetyön lähtökohtaisena tavoitteena oli kehittää hiusalan kouluttautumista lisäämällä kampaajien koulutusaktiivisuutta sekä sitouttamalla heitä maahantuontiyritykseen. Keinoja tavoitteen täyttymiseksi etsittiin ja kehitettiin luovan ongelmanratkaisun avulla. Uuden kehittämistä ja luovuutta ihannoidaan ja niitä varten kehitetään monenlaisia työkaluja. Olemme kuitenkin ihmisinä erilaisia, joten valmiiden luovuustyökalujen käyttäminen ei tuo esiin henkilön aitoa luovuutta.
Oman luovuuden etsiminen ja siihen luottaminen ovat suuressa roolissa tässä kehittämisprosessissa. Työ on monikerroksinen ja se kertoo tekijöiden haastavasta luovuusmatkasta, asiantuntijuuden kehittymisestä sekä kauneudenhoitoalan
maahantuontiyrityksen tarjoaman kouluttautumisen kehittämisestä.
Työn toiminnallisessa osuudessa haettiin teemahaastattelun avulla hiljaista tietoa kampaajien kouluttautumiskäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä. Hiljaista tietoa tutkimalla asenne nousi suurimmaksi vaikuttajaksi koulutusten antoisuuden kokemisessa ja koulutuksiin osallistumispäätöksen tekemisessä. Syventymällä asenteiden vaikutuksiin löytyi henkilön ulkopuolelta tuleva tarve kouluttautua: yhteiskunnan luoma koulutuspaine. Näiden
kouluttautumiseen vaikuttavien tekijöiden löydyttyä alkuperäinen idea eräänlaisesta koulutuspassista kehittyi uudeksi ideaksi. Syntyi uudenlainen asenteisiin vaikuttava
kouluttautumisfoorumi internetissä. Foorumi toteutettiin Facebookissa ja se suunniteltiin tukemaan positiivista asennemuutosta kouluttautumista kohtaan.
Opinnäytetyön lähtökohtaisena tavoitteena oli kehittää hiusalan kouluttautumista lisäämällä kampaajien koulutusaktiivisuutta sekä sitouttamalla heitä maahantuontiyritykseen. Keinoja tavoitteen täyttymiseksi etsittiin ja kehitettiin luovan ongelmanratkaisun avulla. Uuden kehittämistä ja luovuutta ihannoidaan ja niitä varten kehitetään monenlaisia työkaluja. Olemme kuitenkin ihmisinä erilaisia, joten valmiiden luovuustyökalujen käyttäminen ei tuo esiin henkilön aitoa luovuutta.
Oman luovuuden etsiminen ja siihen luottaminen ovat suuressa roolissa tässä kehittämisprosessissa. Työ on monikerroksinen ja se kertoo tekijöiden haastavasta luovuusmatkasta, asiantuntijuuden kehittymisestä sekä kauneudenhoitoalan
maahantuontiyrityksen tarjoaman kouluttautumisen kehittämisestä.
Työn toiminnallisessa osuudessa haettiin teemahaastattelun avulla hiljaista tietoa kampaajien kouluttautumiskäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä. Hiljaista tietoa tutkimalla asenne nousi suurimmaksi vaikuttajaksi koulutusten antoisuuden kokemisessa ja koulutuksiin osallistumispäätöksen tekemisessä. Syventymällä asenteiden vaikutuksiin löytyi henkilön ulkopuolelta tuleva tarve kouluttautua: yhteiskunnan luoma koulutuspaine. Näiden
kouluttautumiseen vaikuttavien tekijöiden löydyttyä alkuperäinen idea eräänlaisesta koulutuspassista kehittyi uudeksi ideaksi. Syntyi uudenlainen asenteisiin vaikuttava
kouluttautumisfoorumi internetissä. Foorumi toteutettiin Facebookissa ja se suunniteltiin tukemaan positiivista asennemuutosta kouluttautumista kohtaan.