"Ensiapuasiat - ei kuulu mulle, vai kuuluuko?" : Kuudesluokkalaisten hätäensiaputaitojen vahvistaminen
Manninen, Mari; Leskinen, Katri; Vainio, Päivi (2011)
Manninen, Mari
Leskinen, Katri
Vainio, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100613579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100613579
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä kyselyn avulla tietoa kuudesluokkalaisten hätäensiaputaidoista, sekä järjestää hätäensiaputaitoja vahvistava toimintapäivä kyselyyn osallistuneille oppilaille. Tavoitteena oli kehittää kuudesluokkalaisten taitoja ja valmiutta hätäensiapua vaativissa tilanteissa.
Kysely, johon osallistui 83 kahden peruskoulun kuudesluokkalaista, toteutettiin kouluaikana,
valvotusti www-selaimessa toimivan Digium-ohjelmiston avulla. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan hätäensiapua. Kyselyssä kartoitettiin oppilaiden taitoja hätäpuhelun soittamisessa, verenvuodon tyrehdyttämisessä, sekä tajuttoman ja
elottoman ensiauttamisessa. Elottomuuden toteaminen ja elottoman potilaan auttaminen osoittautuivat vaikeimmaksi hätäensiavun osa-alueeksi.
Hätäensiavun eri osa-alueesta tehtiin lyhyt teoriatietopaketti ja toimintapäivä toteutettiin
kyselyn tuloksia hyväksikäyttäen. Hätäensiapupäivän harjoituksissa hyödynnettiin yhteistoiminnallisen mallin mukaista oppimista. Nuori ottaa vastuuta omasta
oppimisestaan ja kantaa kortensa kekoon ryhmän yhteisen oppimisen vuoksi.
Myönteinen ilmapiiri kannusti arkaakin oppilasta tarttumaan harjoitusten mukanaan tuomiin haasteisiin. Toiminnallisen osan jälkeen oppilaat kertoivat kirjallisesti oppimastaan ja siitä, mikä tuntui vaikealta kuudesluokkalaisen omaksua. Oppimista tapahtui tajuttoman ja elottoman potilaan ensiauttamisessa. Vaikeaksi koettiin elottoman potilaan kohtaaminen ja elottomuuden tunnistaminen. Kyselyyn osallistuneiden koulujen opettajat saivat hätäensiapu-teoriapaketin hyödynnettäväksi ja kannusteeksi
jatkaa ensiaputaitojen opettamista. Yhteistyökumppanimme oli Punainen Risti, Länsi suomen piiri.
Kysely, johon osallistui 83 kahden peruskoulun kuudesluokkalaista, toteutettiin kouluaikana,
valvotusti www-selaimessa toimivan Digium-ohjelmiston avulla. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan hätäensiapua. Kyselyssä kartoitettiin oppilaiden taitoja hätäpuhelun soittamisessa, verenvuodon tyrehdyttämisessä, sekä tajuttoman ja
elottoman ensiauttamisessa. Elottomuuden toteaminen ja elottoman potilaan auttaminen osoittautuivat vaikeimmaksi hätäensiavun osa-alueeksi.
Hätäensiavun eri osa-alueesta tehtiin lyhyt teoriatietopaketti ja toimintapäivä toteutettiin
kyselyn tuloksia hyväksikäyttäen. Hätäensiapupäivän harjoituksissa hyödynnettiin yhteistoiminnallisen mallin mukaista oppimista. Nuori ottaa vastuuta omasta
oppimisestaan ja kantaa kortensa kekoon ryhmän yhteisen oppimisen vuoksi.
Myönteinen ilmapiiri kannusti arkaakin oppilasta tarttumaan harjoitusten mukanaan tuomiin haasteisiin. Toiminnallisen osan jälkeen oppilaat kertoivat kirjallisesti oppimastaan ja siitä, mikä tuntui vaikealta kuudesluokkalaisen omaksua. Oppimista tapahtui tajuttoman ja elottoman potilaan ensiauttamisessa. Vaikeaksi koettiin elottoman potilaan kohtaaminen ja elottomuuden tunnistaminen. Kyselyyn osallistuneiden koulujen opettajat saivat hätäensiapu-teoriapaketin hyödynnettäväksi ja kannusteeksi
jatkaa ensiaputaitojen opettamista. Yhteistyökumppanimme oli Punainen Risti, Länsi suomen piiri.