Markkina-alueen laajentaminen ja asiakasmäärän lisääminen mainostamalla
Saari, Seija; Saari, Olli (2011)
Saari, Seija
Saari, Olli
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100613574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100613574
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli markkinoida Keski-Pohjanmaan keskussairaalan ravintokeskuksen palveluita mainostamalla. Markkinointi suunniteltiin tehtäväksi talon ulkopuolelle ruokasalin markkinointina ja ruokapalvelun markkinointina. Myös sairaalan sisällä oli tarkoitus mainostaa ruokaravintolaa poliklinikka-asiakkaille sekä sairaalassa vieraileville potilaiden omaisille. Tavoitteena oli lisätä ruokasalin asiakasmäärää yli sadalla ruokailijalla vuorokaudessa sekä 1 – 3 ruokapalveluasiakkaalla.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa lähialueen potentiaaliset asiakkaat kartoi-tettiin ja maaliskuussa 2011 suoritettiin kvantitatiivinen strukturoitu lomakekysely ruokailupaikan valintaan vaikuttavista asioista. Kyselylomakkeita jaettiin 500 ja vastauksia saatiin 353. Kyselyn tulosten perusteella ruokailupaikan valintaan vaikutti useimmiten ruoan hinta ja laatu. Eri segmenteille valmistettiin mainokset, joissa pyrittiin tuomaan esille vastaajien ruokapaikan ja ruokailun valinnoissa tärkeimpinä pitämiä asioita.
Toinen kysely lähetettiin yksityisille vanhusten- ja lastenhoitolaitoksille maalis-kuussa 2011 internetin kautta ruokailun järjestelyistä. Kyselyjä lähetettiin 10 ja vastauksia saatiin viideltä hoitolaitokselta. Hoitolaitoksille ruoan laadulla oli tärkeä merkitys ja yleisesti he halusivat valmistaa ruoan itse.
Mainonta toteutettiin toukokuussa 2011 osoitteellisena suoramarkkinointina. Mai-nokset tehtiin kolmelle eri kohderyhmälle: talon ulkopuolisille, poliklinikka- ja ruo-kapalveluasiakkaille. Poliklinikoille toimitettu mainos toteutettiin sekä suomen- että ruotsinkielisenä.
Mainosten vaikutukset analysoitiin heinäkuussa 2011 kahden kuukauden kuluttua mainonnasta. Ruokasalin asiakasmäärissä oli tapahtunut lisäystä toukokuussa noin 80 ruokailijalla päivässä mutta kesäkuussa ruokailijamäärän lisäys oli palautunut lähes entiselle tasolle. Ruokapalvelun asiakasmäärään ei mainonnalla onnistuttu vaikuttamaan.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa lähialueen potentiaaliset asiakkaat kartoi-tettiin ja maaliskuussa 2011 suoritettiin kvantitatiivinen strukturoitu lomakekysely ruokailupaikan valintaan vaikuttavista asioista. Kyselylomakkeita jaettiin 500 ja vastauksia saatiin 353. Kyselyn tulosten perusteella ruokailupaikan valintaan vaikutti useimmiten ruoan hinta ja laatu. Eri segmenteille valmistettiin mainokset, joissa pyrittiin tuomaan esille vastaajien ruokapaikan ja ruokailun valinnoissa tärkeimpinä pitämiä asioita.
Toinen kysely lähetettiin yksityisille vanhusten- ja lastenhoitolaitoksille maalis-kuussa 2011 internetin kautta ruokailun järjestelyistä. Kyselyjä lähetettiin 10 ja vastauksia saatiin viideltä hoitolaitokselta. Hoitolaitoksille ruoan laadulla oli tärkeä merkitys ja yleisesti he halusivat valmistaa ruoan itse.
Mainonta toteutettiin toukokuussa 2011 osoitteellisena suoramarkkinointina. Mai-nokset tehtiin kolmelle eri kohderyhmälle: talon ulkopuolisille, poliklinikka- ja ruo-kapalveluasiakkaille. Poliklinikoille toimitettu mainos toteutettiin sekä suomen- että ruotsinkielisenä.
Mainosten vaikutukset analysoitiin heinäkuussa 2011 kahden kuukauden kuluttua mainonnasta. Ruokasalin asiakasmäärissä oli tapahtunut lisäystä toukokuussa noin 80 ruokailijalla päivässä mutta kesäkuussa ruokailijamäärän lisäys oli palautunut lähes entiselle tasolle. Ruokapalvelun asiakasmäärään ei mainonnalla onnistuttu vaikuttamaan.